In twee supermarkten test Colruyt een specifiek aanbod voor horecaondernemers, uit het assortiment van zijn foodservicespecialist Solucious. De retailer wil verder groeien in de b2b-markt.
Consumentengedrag wijzigt
In de Colruyt Laagste Prijzen-winkels in Brugge Sint-Pieters en Aalst vinden klanten vanaf nu een extra assortiment van 200 producten die specifiek bedoeld zijn voor horecazaken. Het gaat onder andere om verse, gesneden groenten in grotere verpakkingen, specifieke diepvriesproducten en handschoenen. In de beenhouwerij kunnen horecaklanten hoeveelheden op maat bestellen en het vlees laten verpakken, bijvoorbeeld met een vacuümmachine.
De producten, die ook beschikbaar zijn voor particuliere klanten, komen uit het assortiment van Solucious, het zusterbedrijf van de retailer dat de foodservicemarkt bedient. De test kadert binnen de ambitie van Colruyt Group om verder te groeien in de b2b-markt. Het bedrijf opende al wel vier Colruyt Professionals winkels specifiek voor professionele klanten, maar het ziet ook mogelijkheden om professionele klanten aanvullend te bedienen in de Colruyt Laagste Prijzen-winkels.
“Solucious levert vandaag al producten aan meer dan 25.000 klanten, waaronder een groot stuk horecaklanten. Door ons aanbod nu ook aan te bieden bij Colruyt kunnen we onze klanten nog beter bedienen”, zegt Yves Vandenbrande van Solucious. “We zien dat het consumentengedrag wijzigt: klanten switchen veel vaker tussen zelf koken, op restaurant eten, maaltijden afhalen of on-the-go consumeren. Als Belgische retailer willen we dan ook inspelen op die veranderende noden van onze klanten. Enerzijds door in te zetten op on-the-go en convenience voor klanten, anderzijds door volop in te zetten op horeca.”