Hopr, de eerste Belgische websuper, zou nog vóór april van dit jaar van start gaan. Door de coronacrisis moest oprichter Stijn Martens zijn project met enkele maanden uitstellen.
Hasselt, Leuven of toch Mechelen?
Normaal gezien zou Hopr (acroniem voor Home Delivery Shopper) reeds vorig jaar een proefproject starten, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Bovendien waren er financieringsproblemen, schrijft L’Echo. Maar intussen heeft de Limburgse ondernemer Stijn Martens een groep geldschieters bereid gevonden om enkele miljoenen in het project te pompen.
De nieuwe streefdatum is dus eind maart. De eerste Belgische online supermarkt zal gelanceerd worden in “een Vlaamse stad van een kleine 100.000 inwoners”. Martens wil de naam niet onthullen, maar het is duidelijk dat het om Hasselt, Leuven of Mechelen gaat.
“Echte supermarkt”
De eerste Hopr zal van start gaan met een duizendtal referenties. “We willen het verschil maken met verse producten en bedieningsgemak”, zegt Martens. In tegenstelling tot nichespelers als bijvoorbeeld Kazidomi, dat zich specifiek richt op gezonde producten, zal Hopr een echte online supermarkt zijn waar alles te koop is, verzekert hij.
Het grote voorbeeld voor Martens is Picnic, dat enkele jaren geleden in Nederland werd gelanceerd en volop werkt aan zijn expansie. Volgens Martens zijn ook de Belgische consumenten klaar om het concept te omarmen. “Meer dan 2.500 mensen hebben zich al aangemeld voor de wachtlijst op onze site”, zegt hij.
Ambitie
Naast een geautomatiseerd distributiecentrum, zal Hopr voor de leveringen gebruik maken van drie elektrische bezorgbusjes. Martens is ambitieus en wil na de eerste testfase, die wellicht een jaar zal duren, geleidelijk de rest van vlaanderen inpalmen. Nadien komen Brussel en de grote Waalse steden aan de beurt. De Limburgse ondernemer, ooit nog aan de slag als marketingdirecteur bij Mobile Vikings, hoopt break-even te draaien binnen drie jaar.