De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.
“Vegan is onze markt”
De gezondheidsbewuste consument komt heel sterk op, vertelt de topman van Holland & Barrett in een interview met The Telegraph. Vooral veganisme is een groeiende beweging, en die trend past volgens hem zeker bij de keten van speciaalzaken met een focus op gezondheidsproducten. “We werken aan een exclusief veganistische winkel”, laat de topman optekenen. “Het is onze markt en we moeten er op inspelen.”
De retailtopman spreekt uit ervaring, want ook zijn eigen (voordien vleesliefhebbende) echtgenote maakte de overgang naar veganisme, geïnspireerd door de toenemende populariteit onder beroemdheden en op sociale media.
Druk van bewuste consumenten
Of de vegan-winkels zich zullen ontpoppen tot een eigen formule en in hoeverre de plannen al concreet zijn, is echter nog niet bekend. Wel past Holland & Barrett het assortiment in de bestaande winkels al aan om bewuste consumenten tegemoet te komen, vertelt Aldis nog.
Zo verwijderde de keten producten met gelatine uit het aanbod en haalde ze ook artikelen met krill uit de rekken na protest van Greenpeace en zo’n 45.000 klachtenmails over het gebruik van de planktonsoort.