Spa in de tang
De watermerken van Spadel zitten in de tang: aan de onderkant van de markt ondervinden ze sterke concurrentie van de distributiemerken, aan de bovenkant van de markt bouwen de eersteprijsmerken hun positie uit. Dat Spadel, vooral gekend van de merken Spa en Bru, zijn omzet in het eerste halfjaar desalniettemin stabiel kon houden, dankte het dan ook aan een verhoging van de verkoopprijzen.
In België zag Spadel de markt van het natuurlijk mineraal water in de sector van het thuisverbruik met 0,8 % in waarde (‐0,6 % in volume) stijgen, aangedreven door het segment spuitwater. Ondanks de lichte achteruitgang van zijn marktaandeel nam de omzet van het bedrijf hier met 3 % toe.
In Nederland zag Spadel zijn marktaandeel eveneens dalen, onder meer omdat de merken bij Superunie uit de rekken werden gehaald. Sinds midden april keren de verkoopvolumes weliswaar geleidelijk naar hun vroegere niveau terug, maar toch boekte Spadel in Nederland een terugloop van zijn omzet met 7%.
Overnames zorgen voor groei in Frankrijk
In Frankrijk stelde Spadel een terugloop van de markt van het natuurlijk mineraal water vast in de sector van het thuisverbruik (‐3,3 % in waarde en ‐1,5 % in volume). Alleen het merk Wattwiller zag zijn verkoop met 2% stijgen.
Het belang van de Franse markt voor Spadel zal nog toenemen: begin juli nam het bedrijf er Les Eaux Minérales de Ribeauvillé over van Nestlé. In 2012 realiseerde dat een omzet van 16,3 miljoen euro.
Winst springt 30% omhoog
Financieel boekte Spadel wel een goed eerste halfjaar: de nettowinst dikte aan met 30,2% tot 6,056 miljoen euro. Het bedrijf kon zijn marges immers gevoelig verhogen dankzij hogere verkoopprijzen en verlaagde kosten. Op grondstoffen werd 5,8% bespaard, op diverse goederen en diensten 3,1% en op personeelskosten 3%.
Door die besparingen en de gestegen verkoopcijfers verwacht Spadel voor het hele jaar resultaten die boven die van 2012 zullen liggen.