Forse prijsverhogingen bezorgen PepsiCo meer winst, maar de multinational kampt wel met een lagere omzet en dalende volumes, met name in de Verenigde Staten.
Negatieve trend
In het vierde kwartaal van 2023 verhoogde PepsiCo de prijzen met gemiddeld 9%, maar de volumes daalden met 4%. Daardoor daalde ook de omzet licht, met 0,5% tot omgerekend 25,9 miljard euro. Analisten zijn teleurgesteld over die negatieve verkooptrend, al zien ze tegelijk de nettowinst flink stijgen van 481 miljoen euro naar 1,2 miljard.
PepsiCo is niet de enige FMCG-producent die de volumes onder druk ziet komen. Eerder deze week moest ook Unilever toegeven dat meer consumenten hun toevlucht zoeken bij de huismerken, als gevolg van de hoge inflatie. Ook bieden retailers weerwerk: Carrefour haalde vorige maand in verschillende landen producten van Pepsi, Lays en Quaker uit de rekken uit onvrede met prijsstijgingen, die volgens de retailer “onaanvaardbaar” waren.