Grondige evaluatie
De 25 West-Vlaamse, de 11 Waalse en de 12 Franse hoevewinkels werden geëvalueerd op 53 criteria, samengevat in vijf thema’s: toegankelijkheid, inplanting van de winkel in de hoeve, sfeer en netheid van de winkel, ontvangst en bediening en productgamma.
De ruime openingsuren, de goede fysieke toegang tot de hoevewinkel en de aanduiding van de winkel op de boerderij werden over het algemeen als positief ervaren. Dat geldt ook voor de netheid van winkel én hoeve en voor de vriendelijke ontvangst. Het productgamma wordt doorgaans als “ruimer dan verwacht” omschreven en het extra aanbod aan streekproducten is ook een pluspunt.
Aandachtspunten
Uiteraard zijn er ook aspecten voor verbetering vatbaar, zo stelt Inagro. De openingsuren mogen dan al ruim zijn, vaak zit er weinig of geen regelmaat in zodat ze moeilijk te onthouden zijn voor de consument. Ook de bewegwijzering naar de hoevewinkel kan beter, zeker in het besef dat het gros van de hoeve(winkel)s langs landelijke baantjes en wegeltjes ligt. En volgens de mystery shoppers mag er in en om de winkel ook best wat meer te zien zijn van de landbouwactiviteit.
“Van grond tot mond”
De aanbeveling van Inagro is dan ook kort en bondig: “meer en beter communiceren”. Hoevewinkels moeten nog beter het verhaal “van grond tot mond” vertellen en klanten het unieke van hoeveproducten laten beleven. Dit kan via een enthousiaste uitleg ter plaatse, maar ook via e-mail, folders, foto’s in de hoevewinkel, proevertjes en dergelijke meer. Volgens de VLAM waren er in Vlaanderen eind november 238 erkende verkooppunten van hoeveproducten.
De volledige resultaten van de 37 pagina’s tellende studie kunt u lezen op de website van Inagro. De resultaten werden ook verwerkt in een fotoboek.