Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.
Flexibeler inspelen op Aziatische vraag
Tot nu toe werkt er in de brouwerij van Hoegaarden zeven dagen op zeven personeel, maar vanaf volgende maand vermindert dat naar vijf dagen in de week. In Azië zal daarentegen voortaan meer worden geproduceerd. Brouwerijgroep AB InBev investeerde namelijk 357 miljoen euro in een nieuwe productiefaciliteit in China voor onder andere Hoegaarden: eind vorig jaar opende er de grootste brouwerij van Azië.
Ook in Vietnam start nog dit jaar de productie van Hoegaarden, bevestigt commercieel manager voor AB InBev Zuidoost-Azië Graig Maclean. “Door in China te brouwen kunnen we flexibeler inspelen op de lokale vraag en kan het bier sneller van de brouwerij naar de supermarkt worden gebracht. Tot voor kort was het bier zes weken onderweg”, legt een woordvoerder van de bierproducent de verhuis uit in De Tijd.
Focusmerk voor export
Vorig jaar zou zo’n 200.000 hectoliter van alle 1,3 miljoen hectoliter bier dat in Hoegaarden is gebrouwen naar de Chinese markt zijn gegaan. Hoeveel Hoegaarden AB InBev in Vietnam zal brouwen, is nog niet bekend.
Al in 2016 maakte AB InBev bekend dat het minder zou gaan investeren in Hoegaarden, omdat het witbier in Europa geen prioriteit meer is. In Azië is het daarentegen wel een ‘focus brand’. Vakbonden vrezen alvast voor de tewerkstelling in de brouwerij van Hoegaarden. Er werken vandaag zo’n 170 mensen.