Op de komende Wereldexpo in Osaka presenteert Vondelmolen een speciaal voor Japan ontwikkelde productlijn, geïnspireerd door het verhaal “A Dog of Flanders”, dat in het land bijzonder populair is.
Verdubbelen in omvang
Sinds 1908 is het verhaal over Nello en zijn hond Patrasche verplichte lectuur op Japanse scholen. Het verhaal speelt zich af op het Vlaamse platteland, bij een typische rode molen – net als die op het logo van Vondelmolen. De kinderen zouden in het boek bovendien genieten van peperkoek.
Voor Vondelmolen was dit een goede aanleiding om een nieuwe productlijn te creëren: “De Japanse markt biedt ons een unieke kans om een stukje Vlaams erfgoed te delen met een internationaal publiek”, aldus CEO Rafaël De Gendt. Het bedrijf wil nieuwe markten aanboren, al blijft het ook sterk inzetten op kernmarkten zoals België en Frankrijk. “Ik denk dat we in de komende tien jaar kunnen verdubbelen in omvang”, zegt de CEO aan De Tijd.
Vondelmolen ontwikkelde drie exclusieve varianten onder de benaming “Soft Gingerbread of Flanders” : peperkoek met amandel, met veenbessen en met honing en parelsuiker. De producten zullen voor het eerst te koop zijn in het Belgisch paviljoen op de Wereldexpo in Osaka, die van midden april tot oktober 2025 loopt. Ondertussen lopen verschillende gesprekken met Japanse retailers om de peperkoek op grotere schaal beschikbaar te maken.