Voor het tweede jaar op rij is Lidl de grootste Fairtrade-verkoper in België. De discounter maakt impact door heldere keuzes te maken in het assortiment en zo de shopper te ontzorgen: ook dat is categoriemanagement.
“Duurzaam hoeft niet duur te zijn”
In 2017 nam Lidl België een gedurfde stap door keuzes op het gebied van duurzaamheid niet aan consumenten over te laten. “Het ging de afgelopen jaren enkel om de prijs. Vandaag is het klimaat er niet naar om de klant te vragen meer te betalen voor een duurzame standaard. Als je consumenten de keuze laat tussen een duurzamere of een goedkopere variant die minder duurzaam is, dan wint de prijs”, zei Isabelle Colbrandt van Lidl daarover.
Het is een interessante uitdaging voor categoriemanagers: hoe breed moet je gaan in je assortiment? “Het is aan ons om die keuzes te maken. Ons model is duidelijk: wij kiezen ervoor om in bepaalde categorieën enkel de duurzame variant in het assortiment te leggen. Dat matcht voor veel mensen niet met een discounter, maar duurzaam hoeft niet duur te zijn. Dat is een fout vertrekpunt. Het past bovendien bij ons DNA: we staan voor eenvoud, in keuze, in assortiment, in winkelinrichting én in labeling.”
Kiezen voor impact
Het gaat over eenvoud en volume, zegt Colbrandt: “Als wij met ons uitgekiend assortiment in één categorie omschakelen, dan hebben we onmiddellijk veel meer impact. Zo hebben we vanuit België mooie initiatieven opgezet die intussen ook doorstromen naar andere landen: denk aan onze Way to Go-chocolade, die de lat nog hoger legt dan Fairtrade, met een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren als doelstelling.”
Lidl kiest ervoor om te werken met de erkende, goed onderbouwde internationale standaarden, waaronder Fairtrade. “Als je kiest voor Fairtrade, kies je voor het hele pakket,” zegt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade België. “Het is een standaard met duidelijk criteria, er is geen grijze zone. Kies je voor impact, dan kies je voor Fairtrade. We certificeren, maar creëren ook samen impact op het terrein. We helpen bedrijven ook om zich voor te bereiden op de Europese ‘due diligence’-wetgeving die eraan komt op het vlak van duurzaamheid, ontbossing en dwangarbeid bijvoorbeeld.” Want straks is duurzaamheid géén keuze meer.
Zorgeloos winkelen
Dankzij heldere keuzes is Lidl al twee jaar op rij de Fairtrade-retailer van het jaar. Aan de zowat vier miljoen euro aan Fairtrade-premies die jaarlijks gegenereerd worden in België, draagt Lidl ruim 700.000 euro bij, een sterke prestatie voor een retailer met een marktaandeel van 9,6%. “Het is fijn om die erkenning te krijgen voor het geleverde werk en het is ook een leuke interne competitieve strijd: je wil dat label niet afgeven. Er zijn retailers die ons kort op de hielen zitten, dat is een extra motivatie.”
Maar uiteindelijk gaat het ook en vooral om de shopper: “Mensen ervaren meer en meer keuzestress, ook qua duurzaamheidskeuzes. Wat moet je kiezen om zonder schuldgevoel te consumeren? Het is voor consumenten onmogelijk dat te weten voor elke productcategorie. Wij maken die keuze voor hen. Je kan bij Lidl zorgeloos winkelen.”
Fairtrade werkkledij
Focuscategorieën zijn momenteel koffie, cacao en bananen. “We kijken naar categorieën die makkelijk in hun geheel om te schakelen zijn. Cacao is dankbaar: we kunnen die inkopen voor ons Way to Go-huismerk. Waarom zouden we dan onze chocoladespread ook niet Way to Go maken? We lanceren nu ook een Way to Go-fruitsap. Verder denken we aan bloemen, waar we nog stappen kunnen zetten. En wat veel mensen niet weten, is dat de werkkledij van al onze winkelmedewerkers van Fairtrade-katoen is gemaakt.”
Op 10 oktober, op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, vertellen Isabelle Colbrandt en Philippe Weiler hoe ze shoppers helpen om makkelijker duurzame keuzes te maken. Er zit Way to Go chocolade in de goodiebag bovendien. Ook op de affiche die dag: sprekers van Perfetti Van Melle, Nationale Loterij, Impaqtr én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je nog snel via de knop hieronder.