Brewmine TAP in Hasselt lijkt op een klassieke stadsbrouwerij met taproom, maar is een uitgekiend retailconcept met vernieuwende producten en diensten, dat liefhebbers en brouwers van lokale bieren bijeenbrengt. Initiatiefnemer Brouwland wil op termijn zo’n ontmoetingsplek in elke centrumstad.
Toegankelijk consumentenmerk
Voor het eerst in vijftig jaar heeft Hasselt weer een stadsbrouwerij, al wil Brewmine Tap veel meer zijn dan dat: het is een craft beer community, een consumentenmerk dat de groeiende groep bierliefhebbers en thuisbrouwers samenbrengt. Je kan er lokale bieren brouwen, proeven en kopen, en kennis uitwisselen met andere bierliefhebbers.
Brewmine is een initiatief van ondernemer Bart Balis van Brouwland, Europees marktleider in benodigdheden voor thuisbrouwers. “Microbrouwen en thuisbrouwen zit al flink wat jaren in de lift. Daarom wilde Bart een toegankelijk consumentenmerk ontwikkelen, gericht naar een grote groep van foodies”, zegt Tim Gielen van Wave of Engagement, die het bijzondere concept mee ontwikkelde en vormgaf.
Brouwbelevingscentrum
“Brouwen is een sociale hobby. De instapdrempel is hoog: je hebt een plek nodig om te brouwen en je moet mensen kennen die je op weg helpen. Die rol wil Brewmine vervullen: het merk creëert ontmoetingsplekken waar brouwers en liefhebbers elkaar vinden. Op termijn komt er een groot belevingscentrum: dat moet de Efteling van het brouwbeleven worden, op 3.000 m². Maar dat is voor binnen twee à drie jaar. Intussen opent het merk lokale hubs.”
Brewmine TAP heeft een kleine open brouwerij waar je tot 500 liter bier kan komen brouwen, met de hulp van een brouwmeester. Dat bier wordt dan desgewenst beschikbaar op één van de twintig tapkranen. Zo wordt Brewmine TAP ook een offline marktplaats voor de bieren die er gebrouwen worden. Klanten kunnen de bieren beoordelen. “Je kan de bieren ook mee naar huis nemen: ofwel trekken we ze ter plaatse op blik, ofwel gebruiken we zogenaamde ‘Ukegs’, kleine koperen biervaatjes die je kan huren of kopen.”
Iedereen aan het brouwen
Brewmine Tap serveert naast lokale bieren ook Limburgse wijnen, koffie van een lokale brander, organiseert pairings met een lokale chocolatier… De stadsbrouwerij verkoopt starterkits waarmee mensen thuis in de keuken aan de slag kunnen om een eerste brouwsel te maken. Bedrijven kunnen de locatie huren voor een teambuilding: je kan met collega’s een brouwdag beleven, een eigen recept creëren… “Het idee is om zoveel mogelijk mensen aan het brouwen te krijgen en kennis uit te wisselen.”
De stadsbrouwerij is mede opgestart via een Winwinner crowdlendingsprogramma. “In plaats van de beoogde 250.000 euro hebben we er 500.000 opgehaald bij meer dan 130 kleine investeerders. Het was de meest succesvolle Winwinnercampagne van 2021. De doelgroep heeft dus mee geïnvesteerd: zo creëer je meteen een groot aantal ambassadeurs.”
Naar elke centrumstad
De eerste locatie is nu geopend in het centrum van Hasselt, maar de ambitie is om naar elke centrumstad te gaan. Meer weten over het concept en de plannen van Brewmine? Tim Gielen van Wave of Engagement en Hilaire Spreuwers van Brewmine geven een duopresentatie tijdens het voorprogramma ‘Frontrunners in retail’, dat plaatsvindt op 24 november ’s middags, in de aanloop naar de RetailDetail Night, hét eindejaarsevent voor de retailsector.
Dat is niet de enige goede reden om naar Antwerpen af te zakken die dag: het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Het is met andere woorden een afspraak die je als retailer gewoonweg niet mag missen!