Met een retailconcept dat een kwalitatieve delicatessenzaak combineert met een koffiebar wil ondernemer Karel Lambrecht een franchiseketen opstarten. Atelier N°11 mikt op tien vestigingen binnen vijf jaar.
Enkel exclusiviteiten
In het pand waar zijn ouders decennialang een Louis Delhaize-buurtwinkel uitbaatten, aan de Fruithoflaan in het Antwerpse district Berchem, besloot Lambrecht zeven jaar geleden het roer volledig om te gooien. “Het prijsverschil met de Delhaize hier even verderop was niet langer houdbaar. Onze inkoopprijzen lagen vaak hoger dan de verkoopprijzen in de supermarkt. Ik wil die prijsstrijd niet aangaan.”
Dus verschoof de focus naar topkwaliteit: “Ik breng hier de beste bakker, beenhouwer, traiteur, groenten- en fruithandel en delicatessenzaak samen, in combinatie met een koffiebar. Hier verkopen we enkel exclusieve producten: merken die in de supermarkt opduiken, haal ik meteen uit het assortiment.” En de prijzen? “Niet buitensporig, wel correct, vergelijkbaar met andere speciaalzaken. Mensen zijn bereid om te betalen voor kwaliteit.”
Koffiebar als klantenmagneet
Lambrecht gelooft in het potentieel van de betere buurtwinkel: “Veel speciaalzaken sluiten de deuren, maar ik ben ervan overtuigd dat er vraag is naar een kwalitatieve buurtwinkel die zich met ambachtelijke topproducten onderscheidt van de eenheidsworst in de supermarkt. Onze cijfers bewijzen het.” De afgelopen vijf jaar steeg de omzet van Atelier N°11 met 120% naar 1,3 miljoen euro in 2023. Voor dit jaar mikt de zaak op 1,5 miljoen euro (+12,5%). Een equivalent van zeven voltijdse werkkrachten is dagelijks in de winkel aan de slag.
Het is er gezellig druk wanneer we de zaak op vrijdagmiddag bezoeken. “Sommige klanten komen hier hun boodschappen doen, andere komen voor specifieke producten, zoals brood of charcuterie”, zegt de ondernemer. De koffiebar is een ontmoetingsplek die ook helpt om nieuwe klanten aan te trekken: de drempel om een koffietje te komen drinken is immers laag. “We serveren hier ontbijt en lunch met écht verse producten uit de winkel. Zo proeven klanten meteen de kwaliteit van ons assortiment.”
Atelier N°11 heeft ook een webshop: die dateert van de lockdowns, toen de koffiebar dicht moest. “We zijn toen gestart met de verkoop van ontbijtmanden, en dat bleek een groot succes. Met Moederdag verkoop ik er makkelijk 150. We hebben het aanbod intussen uitgebreid naar geschenkmanden, fruitmanden, kaasschotels, patisserie… We leveren zelf aan huis in de Antwerpse regio.”
“Ondernemen doe je samen”
Nu wil Lambrecht de formule als franchiseconcept verder uitrollen in en rond de stad. Tien winkels in vijf jaar tijd: dat is de ambitie. De ruimte is er, denkt hij: “Ons cliënteel is erg lokaal: het zijn hoofdzakelijk mensen uit Berchem en de omliggende gemeenten. Dit moet dus ook kunnen werken op andere Antwerpse locaties, vooral in residentiële wijken.” Het concept vergt een pand van 100 tot 150 m².
Meer dan een keten moet de franchiseorganisatie een hechte groep worden, met ondernemers die elkaar steunen en voor elkaar invallen, bijvoorbeeld tijdens vakantieperiodes. “De oudere generatie zelfstandigen is vaak erg individualistisch, maar dat is niet meer van deze tijd: ondernemen doe je samen. Ook lange werkdagen zien jongere ondernemers niet zitten. In een netwerk is de work-life-balans veel beter.”
Technologische innovatie
Wat Atelier N°11 in elk geval onderscheidt van de “ouderwetse” buurtwinkel, is de drang naar innovatie. “Ik investeer in technologie: een AI-chatbot bijvoorbeeld, die we straks ook naar de telefoon zullen brengen. Mensen stellen steeds dezelfde vragen (“Zijn jullie vandaag open?”) en je moet telkens je werk onderbreken om de telefoon op te nemen, terwijl je klanten staan wachten. Ik optimaliseer hier alle processen. In een procedureboek hebben we alles in detail vastgelegd: hoe je de koffiemachine bedient, hoe je een ontbijtmand samenstelt… Ook studenten en flexijobbers zijn dus snel mee.”
Met een franchiseconsultant stelde Lambrecht een gedetailleerd conceptboek op. “We gaan niemand een wurgcontract opleggen, maar ik wil wel zeker zijn van de kwaliteit. Leveranciers, prijszetting en winkelbeeld zullen uniform zijn. Ik wil een huiselijke, familiale sfeer, geen supermarktgevoel.” Succes zal in grote mate afhangen van de juiste mensen, die instaan voor de ambiance in de winkel, beseft de ondernemer. Hij heeft alle vertrouwen in zijn slaagkansen: “De eerste gesprekken lopen al.”