Biologische, lokale voeding, liefst uit de korte keten: bij de uitbraak van coronapandemie lieten Belgen er zich massaal toe verleiden. Maar nu de corona-angst krimpt en de inflatie piekt, keren ze hun goede voornemens weer even snel de rug toe.
Historisch lage bioverkoop
Het gaat niet goed met de biospeciaalzaken: nadat BE O Markt wegtrok uit Gent en Antwerpen, gooit ook The Food Hub in Leuven de handdoek in de ring. Brusselse bio- en verpakkingsvrije winkels noteren een “historische” omzetdaling van 15 tot 30%, blijkt uit een bevraging van omroep BX1. Ze proberen het met minder personeel te doen en maken zich op voor een moeilijk jaar. Keten Färm merkt zelfs over heel Europa een ongeziene terugval in de bioconsumptie. En dat na topjaar 2020.
Andere ‘alternatieve’ voedingskanalen bevestigen de trend: waar hoevewinkels en korteketeninitiatieven door de coronapandemie de wind in de zeilen kregen, blijft nu nog maar een briesje over. Bijna een kwart van de Belgen zegt sinds corona lokaler en meer seizoensgebonden te eten, maar hoevewinkels zien nog maar amper meer klanten dan voorheen. In 2020 kenden sommigen een verviervoudiging, bericht De Standaard. Bij korteketenplatform Boeren & Buren tellen ze vandaag 30% meer gebruikers dan in 2019, ten aanzien van 90% meer twee jaar geleden.
Corona-effect zwakt af
Een tijdelijk corona-effect speelt zeker mee: mensen durfden zich in 2020 amper verplaatsen, naar de supermarkt gaan moest alleen en zo kort mogelijk. Natuurlijk gingen mensen dus op zoek naar andere oplossingen dichtbij huis. Bovendien werd lokaal kopen actief gepromoot. Consumenten hadden ook een groter deel van hun huishoudbudget over voor voeding: iets anders was er toch niet.
Vandaag is de situatie echter helemaal veranderd: energieprijzen stijgen naar nieuwe records en een piekende inflatie vreet aan het consumentenvertrouwen en aan het voedingsbudget. Voeding is relatief gezien ook weer minder centraal komen te staan in het gezinsleven. De groei van e-commerce en de afwezigheid van pendelaars laten zich dan weer in de steden voelen.
Het betekent echter niet per se dat Belgen hun voornemens volledig laten varen. Buurtwinkels houden hun momentum: een op vijf Belgen koopt er weer. Het was van de start van het nieuwe millennium in 2000 geleden dat de buurtsupermarkten een derde van al het marktaandeel inpalmden. Ook leggen gewone supermarkten meer nadruk op lokaal en duurzaam assortiment. De bioverkoop in de reguliere supermarkten maakt bovendien al jarenlang een gestage groei door, en dat was in 2021 niet anders.