PepsiCo heeft de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal overtroffen, dankzij hogere prijzen voor frisdranken en snacks in Noord-Amerika. Daarnaast verkocht het ook een minderheidsaandeel in de Britse bottelaar Britvic.
Volume blijft gelijk
De omzet van het Amerikaanse PepsiCo steeg in het tweede kwartaal met 2,1% naar 15,7 miljard dollar (13,77 miljard euro). Die stijging was volledig te danken aan de hogere prijzen, want het verkochte volume bleef gelijk. Bij snacks steeg het volume dan wel met 2%, maar bij de frisdranken was er net een terugval van 2%.
De nettowinst steeg dan weer van 2,01 miljard dollar (1,75 miljard euro) naar 2,11 miljard dollar (1,85 miljard euro). Dat was deels te danken aan de hogere omzet, maar PepsiCo haalde ook wat geld binnen met de verkoop van de Britse bottelaar Britvic in mei. Het bedrijf verhoogde ook zijn winstprognoses voor het volledige jaar, omdat het een minder zware impact verwacht van buitenlandse wisselkoersen.
“Onze resultaten voor het tweede kwartaal waren in lijn met de verwachten en we blijven op weg om onze financiële doelen voor 2017 te behalen”, zegt CEO Indra Nooyi.