Supermarktketens Match en Smatch kampen sinds 2013 met rode cijfers, in 2018 liep het verlies op tot 22 miljoen euro. Het bedrijf voorziet een budget van 40 miljoen euro voor een relanceplan, maar snijdt ook in de kosten.
Winkelsluitingen
De moeilijkheden van de retailer (onderdeel van de groep Louis Delhaize) zijn volgens de directie te wijten aan de combinatie van een dalende consumptie en een toenemende concurrentie, door de komst van nieuwe spelers op de markt. Bovendien moet de keten investeren om de bestaande winkels te moderniseren, zodat ze weer beantwoorden aan de verwachtingen van de hedendaagse consumenten. De ingrepen die het bedrijf de afgelopen jaren al deed, bleken onvoldoende: daarom is nu een daadkrachtig transformatieplan nodig.
Daarbij staat de mogelijke sluiting van zeven Match-winkels op de planning: het gaat om de vestigingen in Dinant, Erquelinnes, Eupen, Geldenaken, Moustier-sur-Sambre, Nijvel en Spa. Daarnaast worden ook negen Smatch-winkels bedreigd: in Deinze, Ertvelde, Ingelmunster, Jupille, Koksijde, Ougrée, Merchtem, Waarschoot en Zomergem. Het plan kan gevolgen hebben voor 210 werknemers (146 voor de Match- en Smatch-winkels en 64 in de centrale) op een totaal van 2.500 medewerkers.
Huismerken en e-commerce
Het bedrijf zal daarnaast 40 miljoen euro investeren in een herstelplan op drie jaar dat de commerciële strategie moet versterken. 16 miljoen euro zou gaan naar de herinrichting van de winkels. Het assortiment krijgt een upgrade, met meer aandacht voor verse, lokale en biologische producten. Beide winkelketens willen voorrang geven aan huismerken en de eersteprijsproducten opnieuw in de kijker zetten. Bovendien willen ze sterker inzetten op e-commerce door Drive-afhaalpunten uit te rollen en thuislevering te lanceren.
Stéphane de Rango, CEO van Match & Smatch België, is duidelijk: “Dit transformatieplan is cruciaal, niets doen zou onverantwoordelijk zijn. In een steeds complexere markt, die onder meer gekenmerkt wordt door een algemene daling van de consumptie en een toegenomen concurrentie, moeten moedige en ambitieuze maatregelen worden genomen om het voortbestaan van beide merken op middellange en lange termijn te garanderen.”
Vandaag lanceert de directie samen met de sociale partners de informatie- en consultatieprocedure inzake collectief ontslag, gewoonlijk de wet-Renault genoemd. Match heeft nog 41 winkels in België, Smatch heeft er 60. Er zijn ook 10 franchisewinkels. In totaal realiseerden ze in 2018 een omzet van 409 miljoen euro.