Een crisis kent altijd winnaars en verliezers, maar het mag al even duidelijk zijn dat HelloFresh in het winnende kamp zit. Geholpen door de coronapandemie zet de maaltijdboxleverancier zijn duizelingwekkende groeitraject onverstoord verder.
Vijf miljoen klanten
HelloFresh boekte in het derde kwartaal een omzet van 970,2 miljoen euro, een stijging met liefst 120% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal bestellingen is meer dan verdubbeld (+114%) tot bijna 19,5 miljoen orders, terwijl het aantal actieve klanten voor het eerst boven de 5 miljoen uitkwam (+91,5%).
De sterke groei van het bedrijf kwam er zowel in de Verenigde Staten als internationaal. In beide bedrijfssegmenten is de omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste brutobedrijfswinst (AEBITDA) van de groep steeg van 15,5 miljoen euro naar 114,7 miljoen euro.
Klantentrouw
“De trend om meer thuis te koken, is tijdens de pandemie versneld, en wij verwachten dat die trend zich zal voortzetten”, zegt CEO Dominik Richter. “Consumenten zullen blijven vertrouwen op online mogelijkheden om maaltijden en ingrediënten thuis te laten bezorgen. Ook blijven velen thuis werken en zo ook meer maaltijden thuis eten. Die trend blijkt ook uit de sterk doorzettende klantengroei en de steeds grotere loyaliteit van klanten in alle markten.”
HelloFresh verwacht dat de sterke groei ook in de rest van het jaar zal aanhouden. In oktober verhoogde de maaltijdboxleverancier voor de vierde keer dit jaar zijn prognose. Het bedrijf rekent voor heel 2020 nu op een omzetgroei van 95 tot 105%.