HelloFresh verhoogt zijn prognose, nota bene voor de vierde keer dit boekjaar. De omzet zal dit jaar vlotjes verdubbelen, denkt de leverdienst voor maaltijdboxen nu.
Corona-effect houdt aan
In het tweede kwartaal, tijdens de lockdowns en kort nadien, verkocht HelloFresh liefst twee keer zoveel maaltijdboxen. Ook nu, in het derde kwartaal, houdt het gunstige ‘corona-effect’ aan en verwacht het Duitse bedrijf beter dan voorspeld te presteren. Over het hele jaar genomen, denkt de leverancier van maaltijdboxen nu te verdubbelen in omzet.
De zomer van HelloFresh was beter dan iemand had durven denken: op basis van voorlopige cijfers eindigt de omzet tussen de 968 en 971 miljoen euro, wat ruim dubbel zoveel is als de 440,6 miljoen euro van vorig jaar en aanzienlijk dan de 836 miljoen euro die analisten eerder verwachtten. Ook de operationele winst zal wellicht tussen de 112 en de 117 miljoen euro uitkomen, wat bijna een vertienvoudiging is ten opzichte van de 15,5 miljoen euro een jaar eerder. De consensus van de analisten lag op 73 miljoen euro.
Gezien die sterke prestaties, en het feit dat de groei ook in het begin van het vierde kwartaal blijft aanhouden, verhoogt het bedrijf de jaarprognose voor 2020 nogmaals. Na het eerste kwartaal, het tweede kwartaal én tijdens de zomervakantie herzag HelloFresh Group de voorspellingen ook al – in totaal drie keer – naar boven toe.
Nu denkt de maaltijddienst een omzetgroei van 95% tot zelfs 105% te realiseren zonder wisselkoerseffecten, waar het bedrijf deze zomer nog uitging van 75% à 95% groei. Aan constante wisselkoersen zou dat neerkomen op 91% tot 101% meer omzet. De brutowinstmarge ziet HelloFresh tussen de 11,25% en 12,75% toenemen, in vergelijking met een eerdere prognose van 9% à 11% groei.