Maaltijdboxbezorger HelloFresh heeft zijn verwachtingen voor het eerste kwartaal positief bijgesteld. Het bedrijf ziet de vraag stijgen, doordat de coronacrisis meer mensen ertoe aanzet om thuis te koken.
Lockdown doet mensen thuis koken
HelloFresh stelde reeds in de maanden januari en februari een sterke groei vast van zijn activiteiten. Als gevolg van de de coronacrisis is die groei in de tweede helft van maart nog extra versneld, laat het bedrijf weten in een persbericht. De restaurants zijn in heel wat landen gesloten en dus wordt er veel meer thuis gekookt.
Voor het eerste kwartaal rekent HelloFresh nu op een omzet tussen 685 en 710 miljoen euro, aanzienlijk hoger dan vooropgesteld door analisten. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar realiseerde de maaltijdpakketbezorger een omzet van 420,1 miljoen euro.
De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) zou dan weer moeten uitkomen tussen 55 en 75 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2019 was er nog een negatief resultaat van 26,1 miljoen euro.
HelloFresh zegt verder dat het de gevolgen van de coronacrisis voor de wereldeconomie en het eigen bedrijf op dit moment onvoldoende kan inschatten. Daarom past de maaltijdboxbezorger zijn prognoses voor het volledige jaar (nog) 2020 niet aan. Op 5 mei publiceert de onderneming haar definitieve kwartaalcijfers.