In september lijkt de beursgang van HelloFresh er dan eindelijk toch te komen. De maaltijdboxenverkoper wil al twee jaar naar de beurs trekken en nu zegt CEO Dominik Richter dat het bijna zover is.
Getemperde verwachtingen
HelloFresh stond twee jaar geleden bijzonder dicht bij een beursgang, maar dat plan werd toen omwille van teleurstellende resultaten opgeborgen. CEO Richter zegt nu dat hij in september dan eindelijk het aandeel van HelloFresh op de beurs verwacht.
Hij tempert ook wel meteen de verwachtingen: volgens de topman moet het aandeel van HelloFresh, dat op 2 miljard euro wordt gewaardeerd, pas over drie tot vijf jaar beoordeeld worden. Die terughoudendheid is waarschijnlijk het gevolg van de beursgang van de Amerikaanse concurrent Blue Apron in juni: dat aandeel is sindsdien al meer dan gehalveerd.
Stijgende concurrentie
Die terugval is te wijten aan de opkomende concurrentie van de grote supermarktketens. Bedrijven als HelloFresh en Blue Apron hadden lange tijd een soort monopolie op maaltijdboxen, maar nu beginnen ook steeds meer grote ketens gelijkaardige alternatieven te bieden en zelfs Amazon test sinds vorige maand een eigen maaltijdbox.
Ondertussen blijven de verliezen bij HelloFresh zich nog steeds opstapelen. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet dan wel met de helft, maar ook het nettoverlies groeide van 52,9 miljoen euro naar 56,7 miljoen euro. Een beursgang zou HelloFresh dan ook iets meer ademruimte moeten geven om verder te investeren.