HelloFresh zag vorig jaar zijn omzet met 52% omhoog gaan. De dienst voor maaltijdboxen komt ook weer dichter bij het break-evenpunt: eind dit jaar zal er voor het eerst winst zijn, voorspelt het Duitse bedrijf.
Dichter bij break-even
In het laatste kwartaal zal de winst van de ‘core business’ van HelloFresh het nulpunt bereiken, beweert de Duitse maaltijddienst. “2017 was ons succesvolste jaar tot nu toe. We hebben niet alleen een succesvolle beursgang achter de rug, maar we hebben ook onze kerncijfers significant verbeterd”, zegt medeoprichter en CEO Dominik Richter.
Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 904,9 miljoen euro, in vergelijking met 597 miljoen euro in 2016. De grootste omzetstijging tekende het in het laatste kwartaal van 2017 op, toen de omzet met 59% steeg naar 252,8 miljoen euro. Ook wist de maaltijdboxleverancier zijn verliezen terug te dringen: HelloFresh eindigde het jaar met een EBITDA van 70,1 miljoen euro in het rood, ten opzichte van 82,6 miljoen euro onder nul in 2016.
Overname Green Chef Corporation in de VS
In 2018 verwacht HelloFresh een omzettoename van 25 à 30%. De overname van Green Chef Corporation in de Verenigde Staten moet daarbij zo’n 15 miljoen dollar bijdragen (ruim 12 miljoen euro) aan de omzet van het tweede kwartaal. HelloFresh koopt namelijk de Amerikaanse maaltijddienst Green Chef, gespecialiseerd in biologische maaltijdpakketten, in een poging om marktleider in de VS Blue Apron naar de kroon te steken.
HelloFresh is vandaag actief in tien landen en telde eind vorig jaar 1,45 miljoen actieve klanten. In het vierde kwartaal leverde het zo’n veertig miljoen maaltijdboxen aan consumenten. Sinds vorig jaar noteert het bedrijf ook op de beurs van Frankfurt.