De lockdownmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus blijken een zegen voor maaltijdleverancier HelloFresh: net als in het sterke eerste kwartaal, nam ook in het tweede kwartaal de vraag naar maaltijddozen sterk toe.
Maximale productiecapaciteit
De kwartaalomzet zal ergens tussen 965 miljoen en 975 miljoen euro uitkomen, meldt het Duitse bedrijf in een persbericht. Dat is veel beter dan verwacht: zowel in de Verenigde Staten als in de internationale divisie was er méér dan een verdubbeling op jaarbasis. Ook de winst zal gevoelig stijgen: de aangepaste EBITDA bedraagt wellicht 145 tot 155 miljoen euro. Het gaat om voorlopige cijfers: de complete financiële resultaten volgen op 11 augustus.
Het bedrijf bedient nu zowat 4,2 miljoen actieve klanten, waarvan 2 miljoen in de VS en 2,2 miljoen daarbuiten. Door een combinatie van meer en grotere bestellingen door de consumenten en strikte afstandsmaatregelen in de productie-eenheden, zit HelloFresh nu wel haast aan zijn maximale productiecapaciteit, vooral in de VS.
Gezien de sterke prestaties in de eerste jaarhelft en de aanhoudende sterke trend in het begin van het derde kwartaal, verhoogt het bedrijf opnieuw de verwachtingen voor het volledige boekjaar: de omzetgroei zal vermoedelijk 55% tot wel 75% bedragen en de AEBITDA-marge zal tussen de 8% en 10% uitkomen.