Vooral lokale goede doelen
Heel wat kleinhandelaars doen aan snelverkoop wanneer de houdbaarheidsdatum begint te naderen. Toch wordt liefst driekwart van de handelaars minstens één keer per week geconfronteerd met voedseloverschotten die niet meer verkoopbaar zijn, aldus een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 buurtwinkels.
Uit die bevraging blijkt dat 27% naar lokale goede doelen gaat en naar personen uit de buurt die maar moeilijk rond komen.”‘Logisch, want buurtwinkels staan heel dicht bij de lokale bevolking”, aldus het NSZ. 22% wordt uitgedeeld aan personeel en klanten. Opvallend: liefst 35% van de niet-verkoopbare maar nog perfect consumeerbare producten belandt in de keuken van de uitbaters zelf.
Crisis speelt mee
Dat de uitbaters zelf een deel van de niet-verkochte producten opeten, hoeft niet te verbazen: “Dat fenomeen heeft altijd bestaan“, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in het Nieuwsblad op Zondag. “Mijn ouders hadden een buurtwinkel. Ook bij ons kwamen producten uit de winkel op ons bord wanneer die niet op tijd verkocht waren geraakt.”
Toch noemt Christine Mattheeuws het “cijfer best hoog. We vermoeden dat de crisis daar voor iets tussen zit. De winstmarges staan onder druk. Waarom zou een uitbater dan producten weggooien die hij privé ook nodig heeft, goed wetende dat veel van die vervallen producten nog perfect te consumeren zijn?”
Fiscale regeling gewenst
De zelfstandigenorganisatie maakt van de gelegenheid gebruik om een duidelijke fiscale regeling te vragen voor kmo’s die voedsel wegschenken, naar het voorbeeld van de grotere supermarkten die veelal samenwerken met de Voedselbanken.
“Grote supermarkten hoeven op die goederen geen btw meer te betalen. Maar voor kruideniers en lokale supermarkten geldt die regeling nog niet. Ook dat zet een rem op het wegschenken van voedseloverschotten”, aldus nog het NSZ.