Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2025 een lagere bierverkoop en dalende omzet moeten incasseren. Ondertussen lopen de onderhandelingen met de supermarkten nog steeds moeizaam.
Volume gedaald
De Nederlandse groep verkocht 54,1 miljoen hectoliter bier, een daling van 2,1% ten opzichte van vorig jaar. Volgens CEO Dolf van den Brink is de afname deels te verklaren door kalendereffecten, zoals de latere paasdagen. De totale omzet van Heineken bedroeg in het eerste kwartaal 7,8 miljard euro, een autonome daling van 0,3%.
Op regionaal niveau tekent zich een gemengd beeld af: in Europa kromp het volume met 4,7%, in Noord- en Zuid-Amerika was de daling 3,7%. Daarentegen zag Heineken in Afrika en het Midden-Oosten een groei van 1,3% en in het Verre Oosten zelfs van 2,3%.
Derde Nederlands bier naar VS
De omzet kreeg ook een knauw door moeizame prijsonderhandelingen met afnemers, zwakke consumentenbestedingen en ongunstige wisselkoerseffecten. Vorige week raakte al bekend dat supermarktketen Jumbo tijdelijk bepaalde bieren van Heineken niet meer inkoopt wegens vastgelopen prijsonderhandelingen. Toch steeg de nettowinst met 0,9% naar 6,5 miljard euro.
Ondanks de volumedruk en externe tegenwind houdt Heineken vast aan zijn eerder uitgesproken verwachtingen. De brouwer voorziet voor geheel 2025 een autonome groei van de operationele winst tussen 4 en 8%. De brouwer blijft echter waakzaam voor de volatiele omgeving, waaronder natuurlijk de Amerikaanse importtarieven. Hoewel Heineken 95% van zijn bier lokaal produceert, is een derde van het Nederlandse brouwvolume bestemd voor de Verenigde Staten.