De omzet en de winst van Heineken staan onder druk op de Nederlandse thuismarkt. De brouwer verliest marktaandeel, onder andere aan zijn grote rivaal AB InBev.
Prijsconcurrentie
In tien jaar tijd is het marktaandeel van Heineken in Nederland gedaald van 42 naar 38%, achterhaalde het FD. Sinds 2022 is Heineken niet meer het best verkochte merk in de supermarkten: dat is volgens cijfers van NielsenIQ nu Hertog Jan, een merk van AB InBev. In de horeca is de Nederlandse brouwer nog wel marktleider, maar ook daar neemt de concurrentie toe: AB InBev overtuigt horecaondernemers met “scherpe, concurrerende prijzen.”
En prijs is een sterk argument, gezien de prijsverhogingen van zowat 20% die brouwers de afgelopen jaren hebben doorgevoerd. Bovendien heeft de overheid begin 2024 de accijnzen op bier verhoogd. Wat de situatie nog lastiger maakt voor Heineken, is het feit dat de hele biermarkt onder druk staat: in vergelijking met 2018 is ze met 10% gekrompen. Met name jongeren drinken minder bier. Heineken ziet zich genoodzaakt meer te investeren in klantwerving, wat weegt op de winstgevendheid. Het bedrijf wil nu sterker de nadruk leggen op het Nederlandse karakter van het merk.