De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier weten verkopen, dankzij een mooie groei in Azië. In enkele andere regio’s ging er wel minder bier over de toonbank.
Stijging nettowinst
In totaal steeg het volume bij Heineken met 1% naar 44 miljoen hectoliter, waarvan 0,6% op organische wijze. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa daalde het volume met 0,4% en ook in Noord- en Zuid-Amerika was er sprake van een terugval van 0,5%. Die dalingen werden goedgemaakt met een groei van 0,5% in de rest van Europa en liefst 8,3% in Azië.
“De prestaties in het eerste kwartaal waren in lijn met onze verwachtingen, waarbij we volumegroei wisten te behalen ten opzichte van een sterk voorgaand jaar”, zei CEO Jean-François van Boxmeer. Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste kwartaal voor Heineken, maar toch wist het er vorig jaar een groei van 7% te halen. De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal steeg van 265 miljoen euro naar 293 miljoen euro.
Bij het merk Heineken zelf steeg het volume met 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Azië daalde het volume met 7,9%, maar dat was te wijten aan het Vietnamese Nieuwjaar, dat niet in het eerste kwartaal viel.
Distributie via netwerk Kirin in Brazilië
Heineken bevestigt ook dat het in de toekomst in Brazilië gebruik zal maken van het distributienetwerk van het Japanse Kirin om zijn bieren te verdelen. In februari maakte Heineken al bekend dat het de Braziliaanse activiteiten van Kirin zou overnemen. Tot nu toe werden de producten van de Nederlandse brouwer in Brazilië verdeeld door Coca-Cola’s bottelaars.