Bierbrouwer Heineken zag de verkoop flink dalen als gevolg van de coronacrisis. Hoewel het derde kwartaal beterschap toonde, blijven de vooruitzichten onzeker: daarom gaat het bedrijf over tot ontslagen.
20% van de banen op de tocht
De eerste negen maanden van dit jaar zag Heineken de biervolumes dalen met 8,3%. Daardoor kromp ook de winst tot 396 miljoen euro (tegenover 1,7 miljard vorig jaar). De sluiting van cafés en restaurants wereldwijd speelt het bedrijf parten. In het afgelopen derde kwartaal ziet de brouwer wel enige beterschap: de volumedaling bedroeg ‘slechts’ 2,1% en daarmee presteerde Heineken beter dan de markt.
Maar veel redenen voor optimisme ziet topman Dolf van den Brink niet: “De situatie blijft zeer volatiel en onzeker. We verwachten dat verdere uitbraken van COVID-19 een significante impact zullen hebben op veel van onze markten, bovenop de toenemende druk van een recessie.” Om sterker uit de crisis te komen, houdt Heineken daarom de effectiviteit en de efficiëntie van de hele organisatie tegen het licht: het bedrijf wil z’n hoofdkantoor en z’n regionale kantoren stroomlijnen en plant 20% van de banen te schrappen. Vooral Nederland dreigt getroffen te worden, want daar stelt Heineken de meeste mensen te werk. In elk geval zal de sanering pas vanaf begin 2021 plaatsvinden: de brouwer had eerder immers beloofd om dit jaar geen grote herstructurering door te voeren.