Heineken heeft in de afgelopen jaarhelft meer bier verkocht. Vooral in Azië en Afrika groeide de brouwer sterk. In Europa was er een volumedaling.
Azië groeimarkt
In totaal bracht Heineken 116,1 miljoen hectoliter bier aan de man tijdens de eerste zes maanden van het jaar, een stijging met 3,1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De volumegroei was het grootst in Azië, waar ruim 10% meer bier werd verkocht. Ook de regio Midden-Oosten, Afrika & Oost-Europa deed het erg goed met een toename van 7,1%.
In de rest van Europa verging het de Amsterdamse brouwer echter minder goed en was er een volumekrimp van 1,5%. Heineken wijt dat aan het minder goede weer en het ontbreken van een WK voetbal dit jaar.
Vooruitzichten blijven gelijk
De omzet steeg in de eerste helft van dit jaar met 5,6% tot 11,5 miljard euro. De operationele winst bedroeg 1,8 miljard euro. Onder de streep bleef daar 1,05 miljard euro van over. De nettowinst viel daarmee 1,2% lager uit dan een jaar eerder, mede door hogere inkomstenbelastingen.
Voor de rest van het jaar houdt Heineken vast aan zijn eerdere prognoses. Dat wil zeggen dat de bierbrouwer voor heel 2019 rekent op een groei tussen de 3 en 7%.