Wel flink meer winst
De omzetstijging met 2,2% (exclusief overnames) beantwoordt aan de verwachtingen van analisten. De moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes (Maes, Cristal, Affligem en Mort Subite) ziet vooral de verkoop in West-Europa teruglopen (-1,7%), maar in Azië (+11%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5,9%) wordt er wel flink meer gedronken. Afrika en het Midden-Oosten, lange tijd dé groeimotoren van Heineken, noteren nu nog slechts een groei van 0,9%.
De eenmalige belastingmeevaller door de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque heeft de nettowinst wel flink omhoog gestuwd: van 143 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 579 miljoen euro nu. Die verkoop leverde Heineken 956 miljoen op.
De Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer verwees in zijn toelichting expliciet naar Indonesië, waar Heineken het knap lastig heeft sinds de regering de strijd heeft aangebonden tegen het drankmisbruik bij jongeren. Vooral het verbod om nog langer bier te verkopen in supermarkten – ook aan meerderjarigen! – speelt het Nederlandse concern parten.