Heineken boekte een solide groei in 2024, met alcoholvrije bieren als belangrijkste motor. Vooral in Afrika en Azië steeg de omzet, in Europa was de groei beperkt.
10% meer alcoholvrij
Heineken zag zijn wereldwijde omzet stijgen naar 36 miljard euro, goed voor een organische groei van 5%. De operationele winst steeg met 1,6%, tot 4,51 miljard euro, wat beter was dan de analistenverwachting. Daarentegen werd de nettowinst getroffen door een afschrijving van 874 miljoen euro op het belang in de Chinese bierbrouwer CR Beer, wat leidde tot een daling van 2,3 miljard naar 1 miljard euro.
Een opvallende ontwikkeling was de stijging van de verkoop van alcoholvrije bieren en ciders, die met 10% toenam. Heineken 0.0 is nu beschikbaar in 117 landen en geldt als het populairste non-alcoholische merk ter wereld. De groei van alcoholvrije bieren was vooral te zien in markten als Brazilië en de Verenigde Staten. Ook merken zoals Amstel, Desperados en Birra Moretti droegen bij.
In totaal tekende Heineken een volumegroei van 1,6% op. In de regio’s Afrika, het Midden-Oosten en Azië was de volumegroei het sterkst, terwijl de groei in Europa beperkt was tot 0,3%. Het Nederlandse bierconcern blijft daarom verder focussen op premiumsegmenten en alcoholvrije alternatieven. De brouwer voorziet in 2025 een operationele winstgroei tussen 4 en 8%, terwijl het bedrijf blijft investeren in marketing en kostenbesparingen om de winstgevendheid op te krikken.