Een hogere consumptie van groenten en fruit leidt tot gezondere mensen én gezondere overheidsfinanciën, door lagere uitgaven in de gezondheidszorg. Dat stelt Hein Deprez, Executive Chairman van Greenyard en spreker op de RetailDetail Night.
Groot potentieel
“Alle gezondheidsadviezen stellen dat we dagelijks 550 gram groenten en fruit zouden moeten eten. We komen amper aan de helft. Er is dus een enorm potentieel”, is de overtuiging van Hein Deprez, topman van de groep Greenyard die zowel verse groenten en fruit als diepvries en conserven op de markt brengt. “We kunnen niet méér eten, maar wel anders. We kunnen eetpatronen doen verschuiven. Dat is zeer interessant voor retailers, want bij groenten en fruit zitten de marges.”
Hij verwijst naar een recent experiment van Wageningen Universiteit & Research met horecaketen Van der Valk. Gasten kregen er een kleiner stuk vlees dan gebruikelijk, en dubbel zoveel groenten. Niemand klaagde over de hoeveelheid vlees, men at gemiddeld 31% meer groenten en tegelijk moest het restaurant ook 33% minder vlees weggooien. Dat opent dus perspectieven.
Gezonde diversiteit
Maar hoe verander je consumentengedrag? Merkencommunicatie is groenten en fruit geen optie. Een merk veronderstelt dat elk product identiek is, zonder de minste afwijking. “Zo doet Coca-Cola dat. Maar in groenten en fruit is dat onmogelijk. We doen wel inspanningen, door te sorteren, te standaardiseren, te rijpen, ervoor te zorgen dat onze producten klaar zijn voor consumptie. Maar toch zijn geen twee nectarines gelijk. Hoe kan je dan een merk bouwen?”
Standaardisering in bewerkte voeding gebeurt volgens Hein Deprez hoofdzakelijk met drie componenten: suiker, zout en vet. “We weten hoe ongezond die zijn. Tegelijk weet iedereen dat groenten en fruit gezond zijn, en dat die gezondheid juist het gevolg is van diversiteit: je kunt elke dag variëren, er is zoveel keuze. Welnu, diversiteit is precies het tegendeel van standaardisering.”
Consument wordt misleid
Aan voorbeelden geen gebrek. “Het verbruik van verse aardappelen daalt, dat van frieten stijgt. Dat zijn aardappelen waaraan vet en zout wordt toegevoegd. Of kijk naar misschien wel het meest succesvolle merk in fruit: de Pink Lady appel. Dat is de meest gestandaardiseerde appel, en niet toevallig ook de zoetste.”
Bovendien: “Veel voedingsfabrikanten misbruiken fruit. Ze zetten fruit op de verpakking, ook als er geen of nauwelijks fruit in zit. De consument wordt misleid.” Bereid u voor op een controversiële presentatie…
Hoe retailers meer groenten en fruit kunnen verkopen? Dat vertelt Hein Deprez op 8 december, op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Schrijf je nu in om dit event niet te missen.