Hanneke Faber, verantwoordelijk voor e-commerce en innovatie binnen Ahold Delhaize, gaat op het eind van het jaar het supermarktbedrijf verlaten. Zij maakt de overstap naar Unilever, waar ze de Europese afdeling gaat leiden.
Meer kennis delen
Faber was binnen Ahold Delhaize het hoofd van Bol.com. Haar verantwoordelijkheden worden nu overgeheveld naar Wouter Kolk, die supermarktketens Albert Heijn en Delhaize al onder zijn hoede heeft. Sinds februari van dit jaar is Peapod, de Amerikaanse online supermarkt van Ahold Delhaize, al een verantwoordelijkheid van Kevin Holt, COO van Ahold USA.
Dat is een bewuste keuze van Ahold Delhaize: omdat online en offline steeds meer naar elkaar toegroeien, werd besloten om de webwinkels ook onder te brengen bij de directeurs die verantwoordelijk zijn voor de supermarkten. Zo moet de samenwerking intenser worden en moeten de verschillende webwinkels ook meer kunnen profiteren van de gedeelde kennis.
Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize zegt het vertrekt van Faber te betreuren. “Ik wil Hanneke bedanken voor haar bijdrage aan Ahold Delhaize en de energie die ze heeft gestoken in het uitvoeren van onze digitale groeistrategie”, zegt hij in een persbericht. “Ze verlaat ons terwijl we goed op weg zijn om bijna 3 miljard euro online consumentenomzet te halen in 2017, en bijna 5 miljard euro tegen 2020.”
Ahold Delhaize zal wel nog op zoek gaan naar een nieuwe e-commercedirecteur, maar die functie krijgt dus een andere invulling.