Koekjesbakker Lotus Bakeries boekte 8,4% meer omzet in het eerste halfjaar. Ondanks hogere kosten door de coronamaatregelen en twee nieuwe fabrieken ging ook de nettowinst met 8,6% omhoog.
Nieuwe fabrieken en snacks
Lotus is er trots op alle twaalf fabrieken en alle 2000 medewerkers actief te kunnen houden tijdens de coronacrisis. De Belgische speculaasfabrikant bleef namelijk goed verkopen, al was er tijdens de lockdowns een verminderde vraag naar koekjes die meestal onderweg worden geconsumeerd, zoals de granenrepen van Nakd en de peperkoek Snelle Jelle. Niettemin steeg de omzet met 8,4% tot 323,3 miljoen euro.
De groei is vooral te danken aan internationale expansie met het speculaasmerk Lotus Biscoff. Nieuwe productlanceringen, waaronder een assortiment ijsproducten, kenden een snelle groei in het buitenland (vooral de Verenigde Staten en China). Dit najaar maakt Lotus ook zijn debuut in de chocolade-categorie in België. Lotus zette ook zijn overnametocht verder: in mei kocht het Belgische bedrijf de resterende aandelen van Nakd-maker Natural Balance en met het eigen investeringsfonds FF2032 nam de koekjesfabrikant een belang in de maïssnackproducent Love Brands.
Door aanzienlijke coronagerelateerde kosten en de bouw van nieuwe fabrieken in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika komt het niet-recurrent bedrijfsresultaat op vier miljoen euro onder nul uit. Het negatieve financieel resultaat van 2,5 miljoen euro bestaat dan weer voornamelijk uit rentelasten en wisselkoerseffecten. De recurrente nettowinst kwam echter wel boven nul uit en steeg met 8,6% tot 41,3 miljoen euro.