Tijdens de handelsmissie naar China doet de Belgische delegatie er alles aan om typische producten te promoten. Zo wil de aardappelfederatie Belgapom de Chinezen frietjes doen eten en zet BelOrta een spot op de Conference-peren.
Frituur in China
China is de grootste producent van aardappelen ter wereld, maar die zijn vooral bedoeld voor export. Belgapom wil zich nu focussen op de promotie van frieten in het land, omdat die goed zouden aansluiten bij de Chinese eetcultuur. De Chinese overheid ziet in de aardappel alvast een volwaardig alternatief voor rijst of tarwe: voor de teelt ervan is immers minder water en ruimte nodig. Romain Cools van Belgapom ziet hier kansen voor België om de opgebouwde kennis en innovatie rond de aardappelteelt te delen. Zo is het Vlaams instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) bezig met ‘remote sensing’-technologie, waarbij de oogst en weersomstandigheden met satellieten of drones worden opgevolgd.
Doordat China meer openstaat voor aardappelen liggen er ook kansen voor Belgische bedrijven op vlak van export. België is de grootste exporteur van diepvriesfrieten ter wereld, maar slechts een fractie daarvan komt in China terecht. Belgapom wil daar wat aan doen en start in 2020 een twee jaar durende promotiecampagne voor de Belgische friet. Tijdens de tweejaarlijkse Interpom-conferentie volgend jaar in Kortrijk (een beurs rond de waardeketen van de aardappel), zal voor het eerste een Chinese delegatie uitgenodigd worden.
Tijdens de handelsmissie in China raakte ook bekend dat twee Belgische ondernemers van plan zijn om een eerste Belgische frituur te openen in de Chinese stad Guangzhou. “Hopelijk wordt het een succes, want het is niet makkelijk om de juiste producten te vinden“, zegt Cools in De Morgen. Er mag bijvoorbeeld geen ossewit ingevoerd worden en ze moeten op zoek naar geschikte aardappelen.
Conference
Ook tuinbouwveiling BelOrta is aanwezig op de handelsmissie en zal onder meer de Conference-peer in de schijnwerpers plaatsen. De Belgische peer deed zijn intrede op de Chinese markt in 2010 en is sindsdien aan een gestage opmars bezig. “Een gunstige en noodzakelijke evolutie als gevolg van de moeilijke exportsituatie waar onze peren zich in bevinden sinds de Russische importban op Europese versproducten in 2014 van start ging”, aldus BelOrta in een persbericht.
Om de Conference-peren nog bekender te maken bij het Chinese publiek komt er een grote promotiecampagne in samenwerking met VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. “We benaderen de lokale markt door aanwezigheid op verscheidene vakbeurzen alsook een omvangrijke degustatiecampagne. Die laatste wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan promotiematerialen op het winkelpunt.” Verder werd er ook een speciale rode verpakking ontwikkeld, die de peren extra herkenbaarheid moet bezorgen.