De Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar zijn omzet met 3,5 procent zien stijgen en zijn nettowinst met liefst 15,1%.
Volumegroei in alle regio’s
De prima halfjaarcijfers van de chocoladereus zijn te danken aan de groeiende verkoop in nagenoeg alle regio’s. “We zagen een versnelling van de volumegroei in het tweede kwartaal”, zegt CEO Antoine de Saint-Affrique. In dat kwartaal verkocht Barry Callebaut, dat in België fabrieken heeft in Wieze en Halle, 3,1% meer chocolade. Het volume voor het eerste halfjaar klokte af op 1.046.695 ton, een stijging met 2,4 procent. Alles samen boekte de groep een omzet van 3,67 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 3,25 miljard euro.
De nettowinst ging fors hoger (+15,1%) dankzij belastinghervormingen in België en de Verenigde Staten en kwam uit op 199 miljoen CHF of 176,2 miljoen euro. Gecorrigeerd steeg de nettowinst met 8,7%. Het bedrijfsresultaat klom tijdens de eerste jaarhelft met 8,9% tot 301 miljoen CHF of 266,5 miljoen euro.
Topman Antoine de Saint-Affrique mikt op een verdere stijging van de verkoop in de tweede jaarhelft. “We hebben een goede kijk op onze portfolio en we verwachten een verdere versnelling van het verkoopmomentum. We hebben er vertrouwen in dat we onze doelstellingen op middellange termijn kunnen halen.”