België: eerste groei sinds vierde kwartaal 2010
(in miljoen euro) | 2e kw 2011 | 2e kw 2012 | +/- |
---|---|---|---|
Omzet VS | 3393 | 3686 | +8,6% (in $ -3,1%) |
Omzet België | 1221 | 1225 | +0,4% |
Omzet ZO-Eur+Azië | 493 | 784 | +58,8% |
Omzet totaal | 5107 | 5695 | +11,5% |
Bedrijfswinst | 209 | 184 | -12,0% |
Nettowinst | 117 | 87 | -25,6% |
In België stegen de verkopen met iets meer dan één procent, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht (-0,6%). Toch ging in Delhaizes thuismarkt (goed voor een vijfde van de groepsomzet) de winstmarge lichtjes omlaag.
Voor de achteruitgang van die marge wijst Delhaize naar de hogere inkoopprijzen en de gestegen loonkosten, die dan weer een gevolg zijn van de inflatie en de bijebehorende automatische loonindexering.
VS: kleinere daling dan verwacht
In de Verenigde Staten – met de supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay goed voor 65% van de groepsomzet – daalde de verkoop in de vestigingen die langer dan een jaar open zijn het voorbije halfjaar met -0,6%, beter dan de -1% waar analisten van uitgingen. In die kleine daling tellen de 126 winkels die Delhaize in februari van dit jaar sloot echter niet mee.
Delhaize heeft in Amerika nog altijd te kampen met sterke concurrentie van onder meer Walmart, waardoor het concern zijn prijzen vaak moest verlagen. De winstmarge daalde met een vol procentpunt (van 4,3% naar 3,3%): het laagste peil in ruim 10 jaar. “De volumetendensen – hoewel nog steeds negatief – verbeterden voor het tweede opeenvolgende kwartaal dankzij de herpositionering van Food Lion”, laat de groep weten.
Zuid-Europa zorgt voor stevige groei
De opbrengsten in Zuidoost-Europa en Azië groeiden dan weer met 64% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van Delta Maxi. “Zonder Delta Maxi kenden de opbrengsten een groei met bijna twee cijfers, dankzij de uitstekende opbrengstengroei in Roemenië en de aanhoudende opbrengstengroei in Griekenland”, aldus nog Delhaize, en dat “ondanks de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Griekenland”.
Delhaize drijft inspanningen op
“Hoewel we vooruitgang boeken met onze groei-initiatieven, blijven we geconfronteerd met een uitdagend marktklimaat“, zegt topman Pierre-Olivier Beckers. “Wij hebben daarom besloten om onze inspanningen op te drijven en onze aandacht te verscherpen om een aanhoudende omzetgroei te verwezenlijken en om de aandeelhouderswaarde te verhogen.” Dat besluit werd door de beleggers vanochtend alvast enthousiast onthaald: de koers van het aandeel schoot ruim 6% de hoogte in.
De distributeur maakt zich ook sterk dat hij zijn kostenbesparingsplan 2010-2012 – een bruto jaarlijkse kostenbesparing van 550 miljoen euro zal halen – en zegt momenteel te “werken aan een nieuw meerjarenplan dat zich toespitst op het verbeteren van de efficiëntie“.
“Wij bevestigen onze vooruitzichten voor het boekjaar wat betreft de daling van onze onderliggende bedrijfswinst met 15% tot 20% aan ongewijzigde wisselkoersen, maar wij verwachten dat de resultaten aan de onderkant van de vork zullen liggen aangezien wij verder blijven investeren in prijzen en de klant in het middelpunt van onze inspanningen plaatsen”, klinkt het nog op de Brusselse hoofdzetel.
Op het einde van het tweede kwartaal van 2012 telde Delhaize 3.365 winkels en waren er bij de distributeur wereldwijd circa 158.000 mensen aan de slag.