Guylian, bekend van zijn zeevruchten in chocolade, gaat zijn productievestiging in Sint-Niklaas uitbreiden met een nieuwe productielijn. Intussen blijken ook de eerste experimenten met ‘thematische pop-ups’ een schot in de roos.
6,8 miljoen euro
Chocolaterie Guylian investeert in totaal 6,8 miljoen euro in zijn Sint-Niklase productie-eenheid in Europark Oost. Het geld dient voor een bijkomende productielijn in een nieuw gebouw, dat tegen de zomer van 2017 moet verrijzen. De Belgische marktleider in voorverpakte pralines wil zo zijn productie opdrijven, om sneller te kunnen inspelen op nieuwe trends en om verder internationaal door te groeien.
Guylian exporteert vandaag naar meer dan 120 landen en heeft eigen verkoopkantoren in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Oostenrijk, Portugal en Spanje. De productie gebeurt echter volledig in Sint-Niklaas. “Momenteel zijn daar al 250 medewerkers aan de slag: 150 in vaste dienst en 100 uitzendkrachten. Daar komen nog om en bij de tien mensen bij zodra de nieuwe lijn operationeel is”, zegt managing director Mieke Callebaut, die sinds vorige zomer de touwtjes in handen heeft bij het chocoladebedrijf.
Het bedrijf blijft ook verder experimenteren met zijn thematische pop-upshops in de fabriek. De allereerste werd georganiseerd in de kerstperiode, tot dit weekend was er een Valentijnshop open en ook in de aanloop naar Pasen staat er eentje op de planning. “De pop-ups zijn een test en de eerste resultaten zijn heel positief”, zegt Mieke Callebaut. “Naast de bekende zeevruchten pakken we er uit met themagebonden artikelen. Zo hebben we voor Valentijn verpakkingen in de vorm van hartjes en in de pop-upshop voor Pasen zullen we onder meer paaseieren verkopen.”