Wie is Wonder, de nieuwkomer die bij Just Eat Takeaway een koopje deed door Grubhub voor “maar” 650 miljoen dollar over te nemen? Achter de Amerikaanse scale-up schuilen grote namen en nog grotere ambities…
Geen gewone start-up
Dat Just Eat Takeaway zijn broek heeft gescheurd aan Grubhub is een understatement. Het Nederlandse maaltijdplatform kocht de Amerikaanse bezorgdienst in 2021, nog in de roes van de coronapandemie, toen aan huis gekluisterde consumenten massaal eten lieten leveren. Het bedrijf van Jitse Groen betaalde liefst 7,3 miljard dollar, in de overtuiging dat hij Uber zo te vlug af was voor een fusie.
Nog geen drie jaar later is Just Eat Takeaway blij er vanaf te zijn voor nog geen tiende van de prijs. De bezorgingsmarkt is afgekoeld en de concurrentie is hevig. Grubhub heeft in de Verenigde Staten maar een marktaandeel van 8%, berekende Bloomberg, terwijl DoorDash de markt domineert met 67%. Uber Eats volgt met een marktaandeel van 23%.
Waarom koopt Wonder Group nu Grubhub plots? En hoe denkt het jonge bedrijf meer succes te kunnen oogsten?