De Franse supermarktgroep Casino heeft een samenwerking ondertekend met de Britse online retailer Ocado. Casino zal de infrastructuur van de Britten gebruiken om zijn eigen online shops te laten groeien.
Monoprix
In de deal is onder andere opgenomen dat Ocado een nieuw distributiecentrum voor Casino zal neerpoten in het Noorden van Frankrijk. In een eerste fase zullen klanten in de regio rond Parijs toegang krijgen tot 50.000 producten die aan huis worden geleverd. Bestellingen kunnen worden geplaatst via Monoprix.fr, een van de ketens van Casino.
“Deze samenwerking betekent een grote sprong op vlak van kwaliteit”, zegt Jean-Charles Naouri, CEO van Groupe Casino. “50.000 producten zullen aan klanten worden aangeboden met precieze en snelle levering aan huis, via een platform dat het mogelijk maakt om dit op een winstgevende manier te doen.”
Ook voor Ocado betekent de deal met Groupe Casino goed nieuws: het bedrijf is één van de voortrekkers op vlak van online boodschappen en heeft onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld, maar analisten zeggen al een tijdje dat het een overeenkomst moest vinden met een grote retailer om echt door te groeien. Met Casino heeft het die partner nu gevonden. In het Verenigd Koninkrijk werkt het bedrijf al samen met supermarktketen Morrissons.
Begin volgend jaar zou ook ICA, de grootste supermarktketen in Zweden, aankondigen een samenwerking te hebben met Ocado. Dat meldt het Zweedse market.se, maar voorlopig willen beide partijen niet reageren op het nieuws. Momenteel werkt ICA nog met een gedecentraliseerd systeem, waarbij het moet rekenen op de bereidwilligheid van zijn franchisenemers. Met de komst van Ocado wordt alles mogelijk meer gestroomlijnd.
Ocado test momenteel een zelfrijdende bezorgauto, waarbij de klant de bestelling zelf uit het autootje moet halen. Als alles goed verloopt wil het ook dat systeem vanaf 2019 verkopen aan andere retailers.