RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grote spelers mengen zich in groeimarkt plantaardige voeding

icon
Food28 september, 2017

Plantaardige voeding is een groeimarkt, vandaar dat grote producenten als Danone of Nestlé ze nu via acquisities betreden. Wat zijn de implicaties voor retailers van een consolidatieslag in de sector vleesvervangers en plantaardige eiwitten?

Gezondheidsissues

Eerst de achtergrond: plantaardige eiwitten zijn vanzelfsprekend altijd een onderdeel geweest van ons dieet. Veelal worden ze geconsumeerd als groente of in de vorm van brood of granen. Wel is de consumptie van deze eiwitten door de bank genomen te laag, met name van groenten (en fruit), aldus de FAO. Dat geldt voor bijna de helft van alle inwoners. Daarentegen zitten ‘we’ in Europa tegen onze limiet wat betreft de consumptie van dierlijk eiwit.

 

“Vleesconsumptie legt een groot beslag op schaarse hulpmiddelen als water en land”, aldus Gerard Klein Essink van consultant Bridge2Food. Bovendien is de consumptie van vlees geassocieerd met gezondheidsproblemen, met name op gebied van hart- en bloedvaten en in mindere mate met kanker (rood vlees, red.). Vandaar dat nationale overheden en de EU inzetten op een hogere intake van plantaardige eiwitten, aldus Klein Essink.

 

Eerste en tweede golf

Klein Essink ziet gezondheid als een primaire drijfveer voor verdere marktgroei van plantaardige eiwitten in voeding en dranken. Hij zag rond de eeuwwisseling het eerste signaal in de vorm van een USDA-besluit om een gezondheidsclaim – ‘verlaagt het risico op hart- en vaatziekten’ – toe te kennen aan soja. “Dat leidde vrij snel tot een acquisitiegolf waarbij spelers als Worthington Foods en Kellogg’s zich lieten gelden’, aldus Klein Essink.

 

Volgens Klein Essink is zo rond 2015 de tweede golf gaan rollen: de opkomst van jonge, hippe bedrijven (o.a. Beyond Foods en Impossible Foods) die innovatieve alternatieven ontwikkelen voor vlees. Deze zijn niet alleen gebaseerd op soja, maar ook op andere eiwitten, zoals lupine of algen. “De groei zit momenteel met name in meat-free, zowel in de VS als in Europa. Er is nog een wereld te winnen op gebied van penetratieverhoging. Deze is momenteel nog aan de lage kant.”

 

Groeipotentie vleesvervangers

Recente acquisities als de Alpro-aankoop door Danone of de move van Nestlé richting het Amerikaanse Sweet Earth illustreren het groeipotentieel van plantaardige alternatieven in zuivel en vlees, aldus Klein Essink. Daarbij ligt het grootste potentieel in vlees, een enorme markt qua volume. Immers, een paar procenten van een miljardenomzet vertegenwoordigt al snel een behoorlijke waarde.
 

“In zuivel, waar Danone met Alpro een volwaardig plantaardig alternatief heeft, zie ik de groei meer in gespecialiseerde plantaardige blends, zoals sojamelk met kokos- of amandelmelk. Interessant qua marge, maar het zal de balans niet zo snel door laten slaan richting plantaardig.”

Dat gezegd zijnde, zullen vleesvervangers ook nog een hele weg af moeten leggen. Vlees is nog allesbehalve van het bord verdwenen. Eerdere consumptiecijfers, bijvoorbeeld de Europese uit 2014 (DG Agriculture, EU), laten zien dat de vleesconsumptie weer aan kan trekken, voornamelijk als gevolg van een overaanbod en lagere prijzen die hieruit voortvloeien. 

 

Tesco voorloper ‘free from’

Goed nieuws is in ieder geval dat grote multinationals zich in het strijdperk hebben gemeld. Dat betekent meer productontwikkeling, grotere merkoperaties en een betere distributie: absolute voorwaarden voor verdere groei. Op termijn zullen retailers met hun huismerkassortiment mee kunnen liften op deze golf.

 

“De grotere Europese retailers hebben het assortiment in plantaardig, met name in vleesvervangers, al behoorlijk uitgebreid”, stelt Koen de Jong, oprichter van IPLC (huismerkonderzoek en consultancy). De Jong ziet Tesco als een van de voorlopers op gebied van huismerken in het ‘free from’-segment: “Hieronder kun je ook meat-free scharen. Free-from omvat echter ook plantaardige eiwitten (gluten/tarwe-eiwit), lactose en kippenei-eiwit. Het assortiment is deels gericht op consumenten met allergieën en/of intoleranties en deels op consumenten die hun inname van dierlijk eiwit willen verlagen.” 

 

Slipstream

De Jong dankt de versterkte focus van retailers op plantaardig vooral aan een aantrekkende markt die wordt gedreven door gezondheid en aspecten als dierwelzijn en milieubelasting. “Bedrijven uit de vleesindustrie hebben hier al op voorgesorteerd, zoals een Tönnies in Duitsland of het Nederlandse Zwanenberg Food Group. Deze spelers hebben alternatieven voor vlees ontwikkeld omdat ze het marktaandeel dat ze met vlees verliezen, terug willen winnen met plantaardig. Ook in andere productgroepen, zoals soepen of pizza’s, zijn meat-free componenten in opkomst.” Onlangs introduceerde Unox in Nederland Vegetarische Gehacktballetjes in Tomatensaus, waarbij de vleesvervangers afkomstig zijn van De Vegetarische Slager.

 

Op de vraag of retailers niet een voorsprong op kunnen bouwen met de concurrentie op gebied van meat-free, antwoordt De Jong: “Het is aan de merkproducenten om de markt te ontwikkelen en aan retailers om in hun slipstream met hun winkelmerken te volgen. Hetzelfde geldt voor de promotie op de winkelvloer of in magazines/internet/tv. Retailers zullen niet specifieke assortimenten gaan ‘pushen’, maar promoten hun winkelmerk als geheel.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN