Gezocht: 500 smaaktesters
“Producenten van de huismerkvarianten van voedingsproducten zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing en een betere kwaliteit. Smaak- en geurtesten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwingsoperatie en geven inzicht in wat consumenten verwachten”, zegt Ludovic Depoortere, CEO van Haystack.
In opdracht van grote warenhuisketens voert het Leuvense marktonderzoeksbureau nu een grootschalig vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van voedingswaren onder huismerk. Een consumentenpanel van 500 smaaktesters moet op zoek gaan naar de verschillen in smaak en kwaliteit. Kandidaten moeten tussen 18 en 65 jaar zijn en eerst een online vragenlijst invullen om geselecteerd te worden.
Ook is Haystack ook nog op zoek naar zogenoemde ‘supertasters’, mensen met een extra gevoeligheid voor smaken en aroma’s, die hun waarnemingen bovendien goed kunnen beschrijven. “Deze supertasters doen diepgaander smaakonderzoek voor bedrijven als AB InBev, Barry Callebaut en Alpro. Ze worden ook ingeschakeld voor geurtesten van luchtverfrissers en wasproducten, zoals die van Procter & Gamble”, zegt Ludovic Depoortere. Voor die functie zou slechts één op de acht Belgen in aanmerking komen.