Chinese middenklasse heeft de smaak te pakken
“De wereldhandel in groenten en fruit is ingrijpend aan het veranderen”, zegt Theo de Kool, CEO van groothandel Univeg, in De Tijd. “Zeker het laatste jaar zien we een versnelling: Azië en het Midden-Oosten eisen een steeds groter deel op.”
De export naar die groeiregio’s stijgt met dubbele cijfers en dat zal volgens de CEO “absoluut een impact hebben op de prijs die wij betalen. De boeren krijgen een alternatief voor de Europese afzetmarkt, dus stellen ze hogere eisen.” Lees: vragen ze meer geld voor hun waren.
Tony Debock, divisiemanager voor groenten en fruit bij Colruyt, bevestigt de trend: “In eerste instantie wordt de prijs van groenten en fruit bepaald door de beschikbare volumes, dus door oogsten en seizoenen. Maar er zijn steeds meer landen die producten van de beste kwaliteit willen.”
Dat is niet het enige gevolg: doordat in de groeilanden niet enkel de vraag naar buitenlandse producten maar ook naar de betere lokale producten stijgt, zal dat ook aanleiding geven tot een dalende export (van bijvoorbeeld pomelo’s uit China). Ook voor die producten dreigen de prijzen dus de hoogte in te gaan.
Goed nieuws voor de telers
“Naarmate mensen welvarender worden, willen ze dat tonen. Dat was bij ons vroeger niet anders met appelsienen en bananen, maar in China heb je de macht van de getallen“, reageert Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen. Voor de sector is dit goed nieuws: “Vier vijfde van het Belgische hardfruit (appels, peren) is al voor export bestemd. Japan, het Midden-Oosten en steeds meer China”, aldus nog Appeltans.
Enige troost: voor dagverse producten zoals frambozen of aardbeien loopt het wellicht zo’n vaart niet, aldus nog Appeltans, “want die vereisen luchttransport en dat is duur”.