Met vijf winkelopeningen in één maand beëindigt Carrefour Express het jaar met een stevige groeispurt. Volgend jaar plant de keten wel twintig winkelopeningen. “Het buurtwinkelsegment zit in de lift”, zegt proximiteitsdirecteur Pascal Boon.
20 openingen in 2024
Het gaat hard voor Carrefour Express: alleen al in deze maand december opent de proximiteitsketen vijf nieuwe vestigingen: twee in Brussel en telksens één in Beersel, Ekeren en Kemzeke. Ook de zopas gelanceerde autonome winkel BuyBye maakt deel uit van het Express-netwerk. “We eindigen het jaar met 318 winkels. Volgend jaar plannen we 20 openingen”, zegt Boon, operationeel directeur van Carrefour Express. “Dat is ambitieus, maar we zien ruimte, het buurtwinkelsegment zit in de lift.”
Carrefour Express-winkels functioneren op heel uiteenlopende locaties en bieden aangepaste diensten en producten in functie van hun marktgebied: stadswinkels, passagewinkels of winkels in residentiële buurten vervullen immers andere rollen. Ze variëren in oppervlakte van 80 tot 400 m². “De ideale oppervlakte is zowat 250 m²: dan kan je een mooi assortiment aanbieden, van 5.000 tot 7.000 referenties.”
Vernieuwing en verjonging
“We willen zijn waar de klant is: in ziekenhuizen, treinstations, metrostations, kantoorzones, op passagelocaties, in residentiële wijken… Panden vinden is een uitdaging, net als de financiering: de banken moeten hun rol spelen. Voor het uitbaten van de winkels trekken we een brede waaier aan profielen aan. In Brussel is het vinden van kandidaat-franchisenemers eigenlijk geen probleem, in West-Vlaanderen bijvoorbeeld ligt dat wat moeilijker. Maar het lukt ons wel.”
Bovenop de nieuwe winkelopeningen moet de franchisegever ook voldoende kandidaten vinden om bestaande winkels over te nemen. Elk jaar immers stoppen er tussen de twintig en de dertig ondernemers. “Dat is een logische cyclus van vernieuwing en verjonging. Express vierde vorig jaar zijn 25e verjaardag. Dat betekent dat er elk jaar wat oudere franchisenemers uitstromen.”
Een levenskeuze
Heel wat ondernemers houden het niet bij één winkel. In Lasne maken we kennis met Vincent De Meerleer, die naar eigen zeggen aan zijn derde leven bezig is, na een loopbaan als fiscalist bij PwC en daarna als headhunter bij Select HR. “Ik wilde absoluut iets meer operationeel doen, maar het heeft me toch wat overtuigingskracht gekost om Carrefour te overhalen.” Intussen baat hij drie winkels uit: in Ukkel, Hoeilaart en Lasne. Drie residentiële winkels, maar toch met een verschillend publiek, en daarom ook met een aangepast assortiment.
Ondernemen is een levenskeuze, zegt hij: “Als franchisenemer moet je alles tegelijk kunnen: financiën, IT, HR… Ik kan mensen aansturen, ik heb financiële expertise, maar ik ben ook niet te beroerd om mee de vrachtwagen te lossen als die komt leveren. Onze winkels zijn bovendien zeven dagen op zeven geopend, dus je hebt zelden rust. Het is als een drug.”
Sociale functie
Het sociale aspect is voor De Meerleer enorm belangrijk. “Sommige klanten komen hier drie tot vier keer per dag over de vloer. Dan maak je een praatje. Ik doe dat heel graag. Het is ook de functie van de buurtwinkel, want er is veel eenzaamheid in de samenleving. Daarom is het belangrijk om een stabiele ploeg te hebben, medewerkers die de klanten kennen en die advies kunnen geven: over bieren, wijnen… We hebben momenteel een mooi assortiment kerstbieren, bijvoorbeeld. Lasne is ook de enige Carrefour Express met een bedieningstoonbank.”
Het loont om in die buurtfunctie te investeren, zegt de ondernemer. “In Hoeilaart stellen we onze ruime parking ter beschikking voor buurtfeesten. We hebben er ook picknicktafels geplaatst: arbeiders komen daar na hun shift graag samen iets drinken, in plaats van op café te gaan.” Hij ziet dat klanten de buurtwinkel herontdekt hebben tijdens de Covid-crisis: “Ze komen hier niet enkel voor hun depannage-aankopen, maar ook voor de boodschappen. Ze hoeven dan niet met de auto naar de hypermarkt.”
Compleet assortiment
En ze vinden bij Carrefour Express een behoorlijk compleet assortiment. “Een belangrijke succesfactor is de mix van huismerken, nationale merken en lokale producten. We hebben voor elk merkproduct een alternatief met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Carrefour Bio, het goedkoopste biomerk van België, blijft het goed doen. Express verkoopt ook een klein basisassortiment non-food: keukenartikelen bijvoorbeeld. Je vindt hier dus echt alles. Klanten zijn vaak verrast.”
De sterke bastions van Carrefour Express zijn de bakkerij en de afdeling groenten en fruit. “We bakken drie maal per dag brood af. De klant moet op elk moment van de dag vers brood kunnen kopen.” Maar de gemaksketen maakt ook het verschil met gekoelde dranken, belegde broodjes, verse koffie, verse sappen, maaltijdoplossingen en bloemen.
Digitale evoluties
Express is onvermijdelijk wel iets duurder dan een hypermarkt, maar daar staan andere troeven tegenover: service, nabijheid, lokale verankering. Carrefour heeft bovendien gewerkt op zijn prijsimago, met de Koopkrachtacties en een aanbod producten van minder dan één en twee euro. “Promo en prijs zijn ook in de buurtwinkel belangrijk. We zetten in op aangepaste aanbiedingen: hier moet je niet uitpakken met een 2+1 actie op 6-packs frisdrank, wel met prijskortingen per stuk.”
Buurtwinkels ontsnappen niet aan de trend naar digitalisering: “We zien een toenemend gebruik van de Bonuskaart met zijn gerichte specifieke aanbiedingen. Ook digitaal, met de app: ons dorpscliënteel is mee met de digitale evoluties. De recente digitale zegelactie was een succes. Ook de antiverspillingsapp Too Good To Go werkt goed.” Bezorgdiensten als Uber Eats, Takeaway.com en Deliveroo zijn voor een rurale winkel zoals hier in Lasne wat minder relevant, maar in steden zijn ze een groot succes: in sommige winkels draaien die wel 10% van de omzet.
Voor De Meerleer is de balans alleszins positief: hij kijkt al uit naar een vierde winkel. “Liefst een nieuwe”…