Impact warme winter
De geconsolideerde omzet van de groep Carrefour in het vierde kwartaal bedroeg 22,4 miljard euro. De vergelijkbare omzet groeide met 2,1%. Dat was vooral te danken aan de sterke prestaties van de buitenlandse markten, die een like-for-like groei van 3,6% lieten optekenen, tegenover 0,2% voor Frankrijk.
De Franse hypermarkten hadden te lijden onder het ongewoon zachte winterweer, stelt de retailer. Supermarkten (+1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) deden het beter.
De meeste andere Europese landen deden het goed. Spanje presteerde sterk met een groei van 2,5% en ook in Italië lijkt de ommekeer goed ingezet met een groei van 3,5%. Polen en Roemenië toonden eveneens positieve cijfers.
Terreurdreiging
De vergelijkbare omzet in België echter ging achteruit met 0,4%. Een tegenvaller na betere cijfers in het begin van het jaar. Toch bleven de foodomzetten stabiel volgens Carrefour. De achteruitgang is te wijten aan dalende non-foodverkopen door het warme weer, en aan de winkelsluitingen in november als gevolg van de terreur.
Op jaarbasis steeg de omzet van de groep met 3,0% (2,4% op vergelijkbare basis) tot 86,3 miljard euro. In ons land bedraagt de omzetgroei 1% voor het volledige boekjaar. De groep bevestigt dat het operationeel resultaat met 2,45 miljard euro in lijn zal liggen van de verwachtingen.