Greenyard zit goed op koers: de groenteverwerker boekte in de eerste drie kwartalen van het jaar 12,2% meer omzet, met een versnelling in het derde kwartaal.
“Noodzakelijke en succesvolle” prijsverhogingen
In de afgelopen drie kwartalen steeg de omzet van Greenyard met 12,2% tot 3,74 miljard euro, vooral met dank aan prijsstijgingen. Driekwart van de groei is te danken aan hogere prijzen, de rest komt van volumestijgingen. Alleen in de verscategorie was er een volumegroei (3,5%), in de afdeling ‘Long Fresh’ (conserven en diepvries) waren “noodzakelijke en succesvolle” prijsverhogingen goed voor 15,3% groei.
De kosten stegen vooral in de categorie Long Fresh fors, geeft nieuwe CEO Francis Kint aan, maar die kon het bedrijf goed doorrekenen en hebben daardoor geen verdere gevolgen voor de winstgevendheid. Greenyard blijft rekenen op een aangepaste EBITDA tussen 175 miljoen en 180 miljoen euro in het boekjaar tot 31 maart. Ook voor de jaaromzet houdt de groenteproducent vast aan zijn verwachting van 4,9 miljard euro.