Groente- en fruitverwerker Greenyard zag de omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar stijgen met 6,4%. Het bedrijf kon marktaandeel terugwinnen en profiteerde van hogere prijzen.
Groeiende marktaandelen
In het derde kwartaal bedroeg de omzet 983,7 miljoen euro. De opbrengsten uit de versafdeling stegen met 5,7% tot 771,8 miljoen euro. Greenyard kon volumes terugwinnen in de markt, maar het effect werd ten dele gecompenseerd door het afstoten van verlieslatende volumes en productschaarste in steenvruchten en avocado’s. In de divisie Long Fresh (diepvries- en ingemaakte producten) wist het bedrijf de omzet op te trekken tot 211,9 miljoen euro, een toename met 8,9%.
Tijdens de eerste negen maanden van het boekjaar bedroeg de groei 7,9%. Volgens Greenyard is die groei te danken aan hogere volumes en prijsverhogingen. De cumulatieve omzet van de voortgezette activiteiten na de eerste negen maanden van het boekjaar bedroeg 2,95 miljard euro: dat is 1,7% beter dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Voor de volledige jaarresultaten is het wachten tot 16 juni.
Greenyard zit midden in een herstructurering, waarbij het al verschillende activiteiten van de hand heeft gedaan. Het bedrijf kwam in de problemen door een te hoge schuldenlast, dalende marges en een listeriabesmetting in een Hongaarse fabriek. Intussen is het bedrijf diverse nieuwe samenwerkingsverbanden aangegaan met grote retailers als Delhaize, Albert Heijn en Carrefour.