Met de overname van het Belgische Crème de la Crème wil Greenyard verder uitbreiden in het sterk groeiende segment van de plantaardige ijsjes en diepvriessnacks.
Groeiende markt
Crème de la Crème, gevestigd in Hasselt, is gespecialiseerd in zuivelvrije diepvriesproducten zoals veganistisch ijs, sorbets en fruitmixen voor smoothies. De producten liggen zowel onder huismerken als met het eigen merk Crème de la Crème in de winkelrekken. Daarnaast werkt het bedrijf samen met bekende merken als Alpro, Jules Destrooper en Guylian.
Voor Greenyard is het niet de eerste stap in deze categorie: vorig jaar nam het bedrijf ook Gigi over, een Italiaanse producent van plantaardig ijs. Het bedrijf wil naar eigen zeggen een volledig assortiment gezonde, puur plantaardige producten voor elk moment van de dag creëren. Dat is immers een groeiende markt met interessante marges, die naar schatting met 11,7% zal groeien tussen 2023 en 2032. De markt voor plantaardig ijs zou in die periode met 10,8% groeien.
Verlieslatend
“Wij zijn ervan overtuigd dat er een groeiende vraag zal zijn naar heerlijke, gezonde, puur plantaardige tussendoortjes en verwenproducten. Het bedrijf integreert naadloos binnen de Europese diepvrieslogistiekketen van Greenyard en onze wereldwijde toegang tot de grootste retailers”, zegt CEO Francis Kint van Greenyard.
Crème de la Crème werd 25 jaar geleden opgericht door Rik Zweegers, broer van muzikant Joost Zweegers (Novastar). Het bedrijf heeft een vijftigtal medewerkers en was in 2022 goed voor een omzet van 16 miljoen euro, maar boekte wel een nettoverlies van een half miljoen euro.