Het Belgische fruit- en groentebedrijf Greenyard Foods wil een grotere rol gaan spelen op vlak van e-commerce. Zo heeft het onder andere een belang genomen in de Indische groente- en fruitwebwinkel MeraKisan.
Groeien in India én met Amazon
“Alles wijst erop dat e-commerce in onze sector een grote groeimarkt wordt”, zegt Frédéric Rosseneu, die bij Greenyard verantwoordelijk is voor groeiprojecten, aan De Tijd. “E-commerce is een markt die we niet willen missen. Daarom hebben we er sinds dit jaar een verhoogde aandacht voor.”
Greenyard Foods neemt daarom een belang van 33% in MeraKisan, een Indische webwinkel die fruit en groenten verkoopt. “India is een uniek land, want amper acht procent van het fruit en de groenten dat de Indiërs eten, kopen ze in de supermarkt. Er zijn geen dominante supermarktketens in het land. We moeten er rechtstreeks naar de klant trekken.” Die tactiek zal Greenyard in Europa niet gebruiken, maar het bedrijf kijkt wel naar mogelijkheden om nauw samen te werken met supermarktketens.
Naast het belang in MeraKisan heeft Greenyard Foods ook een samenwerking afgesloten met Amazon: het is voortaan leverancier voor Amazon Fresh, de online supermarkt van de Amerikaanse retailer. “Wij leveren een aantal groente- en fruitproducten voor de dienst in Berlijn, München en Londen. Het blijft al bij al beperkt, want we zijn niet de enige leverancier.”