Greenyard zette in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar zijn groei onverstoorbaar verder. De groenten- en fruitverwerker is optimistisch over de toekomst en blijft werk maken van zijn schuldafbouw.
Vruchtbare langetermijnrelaties
In het derde kwartaal stegen de opbrengsten met 10,3% op jaarbasis. Het ‘Fresh-segment’, goed voor zowat 80% van de activiteiten van Greenyard, presteerde het best, met een groei van 11,4%. De onderneming schrijft de groei toe aan toenemende volumes in het kader van langdurige klantenrelaties. De omzet binnen ‘Long Fresh’ steeg met 6,4% tot ruim 225 miljoen euro. Het omzetverlies in foodservice werd ruimschoots gecompenseerd door hogere opbrengsten in retail en in de voedingsindustrie.
Greenyard herbevestigt zijn eerdere vooruitzichten en verwacht dat de brutowinst voor het volledige boekjaar 2020/2021 aan de bovenkant van de vork van 106 tot 110 miljoen euro zal uitkomen. Het bedrijf rekent er verder op dat de schulden dan nog ongeveer 3,5 keer de winst zullen bedragen. Aan het eind van het vorige kwartaal bedroeg die verhouding nog bijna 4.
Groeiplan
De komende 4 jaar wil Greenyard blijven groeien met gemiddeld 2,5% op jaarbasis. Volgend boekjaar zou de brutowinst moeten stijgen richting 120 miljoen euro en tegen het eind van het boekjaar 2024/2025 tot 150 miljoen euro. Het bedrijf zal daartoe jaarlijks tussen de 60 en 65 miljoen euro investeren in onder meer een duurzaamheidsplan, het verder uitbouwen van langtermijnrelaties met klanten, automatisering en capaciteitsuitbreiding en een uitgekiende inkoopstrategie om nieuwe telers aan te trekken en belangrijke telers te behouden.