Mag er wat meer kaas zijn in coronatijden? Grana Padano blijft ook dit jaar groeien, ondanks de sluiting van de horeca in heel wat landen. Wereldwijd steeg de vraag met 3,7%.
Terug naar de klassiekers
Ondanks de gezondheidscrisis en de lagere consumptie in de horecasector als gevolg daarvan, blijft de beschermde kaassoort Grana Padano groeien. Het naar eigen zeggen meest geconsumeerde BOB-product (beschermde oorsprongsbenaming) ter wereld zag de consumptie in het voorbije jaar met 3,7% stijgen. De productie ging met 2% omhoog. Dat maakt het Grana Padano-beschermingsconsortium bekend op haar jaarlijkse algemene vergadering.
Tussen januari en november steeg de vraag vooral op de Italiaanse thuismarkt (+7,1%), maar ook de verkoop in Duitsland – met 27% van alle export de belangrijkste buitenlandse markt – steeg dankzij de retail met 7% ten opzichte van vorig jaar. Ook Zwitserland (+8%), België (+6%) en Frankrijk (+5%) deden het goed.
Het is opvallend dat de retailverkoop het wegvallen van de horecasector wist te compenseren, waardoor de kaasmakers het jaar toch nog positief wisten af te sluiten. Dat consumenten in tijden van crisis teruggrijpen naar bekende producten die ze vertrouwen, is volgens verschillende onderzoeksrapporten de reden voor die verkoopboost.