Luxechocolatier Godiva gaat al zijn winkels in Noord-Amerika sluiten. De beslissing is ingegeven door de coronacrisis. Het merk wil nu inzetten op verkoop via andere retailers en op e-commerce.
Andere consumptiepatronen
In totaal gaat het om 128 vestigingen, waarvan 11 in Canada, meldt CTV News. Tegen eind maart gaan ze allemaal dicht. Hoeveel medewerkers hun job verliezen, is niet bekend. De luxechocolatier, sinds 2007 in Turkse handen, behoudt wel zijn eigen verkooppunten in Europa, het Midden-Oosten en China.
De sluitingen staan in schril contrast met de in 2019 aangekondigde groeistrategie om wereldwijd 2.000 ‘Godiva-cafés’ te openen, waarvan meer dan 400 in Noord-Amerika. Door de coronacrisis krijgen de eigen winkels veel minder klanten over de vloer. Die zijn uiteraard erg afhankelijk van toerisme. De pralinemaker wil zich in Noord-Amerika nu concentreren op verkoop via andere retailers en op e-commerce.
“Godiva is al verkrijgbaar bij veel retailers in Noord-Amerika en we zullen onze aanwezigheid daar blijven vergroten, terwijl we altijd de premium kwaliteit, smaak en innovatie handhaven waar we bekend om staan, sinds we in 1926 in Brussel werden opgericht”, verklaart CEO Nurtac Afridi.