Ahold Delhaize test al drie winkels met automatische checkout: na Zaandam en een pop-up in Schiphol, opent nu ook in Massachusetts een volledig contactloze winkel. Klanten wandelen er zo buiten met hun aankopen, afrekenen gebeurt vanzelf.
Lunchbox in de VS
In Quincy, in de noordoostelijke staat Massachusetts, experimenteert Ahold Delhaize met de kassaloze technologie in zijn Retail Business Services-kantoor. De miniwinkel kreeg er de naam Lunchbox en laat medewerkers kiezen uit een assortiment van snacks, vers voedsel en dranken. Bij Lunchbox kunnen tot twaalf mensen tegelijkertijd binnen, aldus GroceryDive, en er zouden al duizenden kassaloze transacties hebben plaatsgevonden.
De digitale winkel werd gebouwd naar aanleiding van renovaties in de bedrijfscafetaria en zou volgens Ahold Delhaize efficiënter zijn dan andere oplossingen die momenteel in de sector in omloop zijn. De supermarktgroep gaat er bovendien prat op dat de installatie van de Lunchbox in het RBS-kantoor slechts zes weken in beslag nam.
Container voor de luchthaven
Op het hoofdkantoor in Zaandam heeft Ahold Delhaize al sinds september zo’n eigen variant op Amazon Go: een kleine testwinkel waar medewerkers producten gewoon uit het rek kunnen nemen en naar buiten wandelen, zonder te scannen of af te rekenen. De digitale winkel is amper 14 m² groot en is uitgerust camera’s en sensoren. In de app van AH to go gebeurt ook het betalen vanzelf.
Het systeem kan sinds deze week ook worden uitgeprobeerd door gewone consumenten, in de pop-upwinkel op de luchthaven van Schiphol. Het winkeltje van (ook daar) 14 m² groot blijft twee maanden open en laat bezoekers van de luchthaven een snelle hap, zoals een broodje of sappen, uit de rekken nemen van de onbemande containerwinkel.